vrijdag 10 september 2021

‘Wat deed je op 9/11?’

De enigszins bedenkelijke jubilea van schokkende wereldgebeurtenissen geven sommige media nogal eens aanleiding tot vragen als ‘wat was je toen aan het doen’. De moord op Kennedy op 22 november 1963. Ik zat – niet relevant - te werken aan mijn bureautje in de huiskamer. Het nieuws kwam door in de loop van de avond. Wat ik me nog goed herinner is de totale paniek bij het toenmalige, befaamde actualiteitenprogramma Brandpunt van de KRO (de details zijn me niet bijgebleven). Het herinneringsverzoek kwam nu weer jegens 9/11, dat alweer twintig jaar geleden is en onterecht aanleiding gaf tot de Amerikaanse inval in Afghanistan.

De aanslagen op de Twin Towers in New York, twintig jaar geleden, waren vanmorgen tussen vijf en zes uur onderwerp van de BNN-VARA-rubriek Gaan. Gewone Nederlanders mogen daar, bellend of chattend hun zegje doen. Vaak zijn dat dezelfden, die er – vooral als dat vrouwen zijn – de indruk proberen te wekken, op enigszins vertrouwelijke voet te staan met de presentatoren. ‘Dag lieverd.’ Zo kun je wellicht ook BN-er worden.

In gevallen als 9/11 komen de reacties niet veel verder als ‘totaal verbijsterd’ en ‘ik dacht dat de derde wereldoorlog was uitgebroken’.  Er was ook een man, die verklaarde dat hij stoïcijns voor de tv had gezeten. Hij bedoelde waarschijnlijk het omgekeerde, want stoïcijns betekent zoiets als onaangedaan/onverschillig. 

Toch leverde de vraag deze keer nog iets belangwekkends op. Een vrouw vertelde dat haar zoon ondernemer was in New York en dezelfde dag een afspraak had in een van de kantoortorens. Uiteraard dodelijk ongerust, probeerde ze hem te bellen, wat in de totale chaos natuurlijk niet lukte. Later bleek, dat de zakenpartner de afspraak, aanvankelijk ‘tot woede van mijn zoon’, had afgezegd. Oef!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten