Eigenlijk houd ik wel van rotondes. Officieel, voor de
wet, heten ze verkeersplein, maar niemand zegt dat, zoals ook niemand, behalve
de ambtenarij, zegt dat een rotonde gereed is. De nieuwe rotonde in de
halve Bestse Ringweg bij MAKRO en Philips Healthcare is klaar.
Het eerste verkeersplein in Nederland was halverwege de vorige eeuw een
rotonde in Venlo. Om de situatie te illustreren: Utrecht-Den Bosch (nu A2) had
toen nog talloze gelijkvloerse kruisingen zonder verkeerslichten. De Venlose
rotonde was een tegemoetkoming aan de winkelende Duitsers die al met het
verschijnsel vertrouwd waren (voorrang!). Duitsland liep voorop.
De rotonde is de ideale beveiliging van gevaarlijke wegkruisingen en verdient
dan ook veruit de voorkeur boven verkeerslichten. Bij handig gebruik (het
‘nieuwe rijden’ waaraan het rempedaal nauwelijks te pas komt) heeft ze een ‘mild
temperende’ werking op het autoverkeer. Belangrijk voor de doorstroming is wel
het gebruik van de clignoteur: alleen bij het verlaten van de rotonde.
Een rotonde vergt veel ruimte, waardoor ze niet altijd toepasbaar is. Hoewel,
in Engeland hebben ze virtuele rotondes: niet meer dan een flinke stip midden op
de kruising en dat werkt zo goed dat het verbazingwekkend is dat men daar
op het continent nog steeds niet aan wil.
Over de noodzaak van de nieuwe rotonde in Best heb ik trouwens mijn twijfels,
tenzij men vindt dat op de Ringweg zoveel mogelijk kruisingen hiermee moeten
worden beveiligd. De kruising bij MAKRO/Philips (nieuwe uitrit) was best
overzichtelijk en er gebeurde bij mijn weten nooit wat.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten