In het onderzoek naar ‘de staat van het onderwijs’ dat 
momenteel door 14 regionale kranten wordt uitgevoerd, mis ik vragen  over de 
actuele milieuproblematiek, in het bijzonder de CO2-uitstoot en de 
klimaatverandering, waarvan wij deze zomer vrijwel dagelijks de nare gevolgen 
ondervinden.
Heeft het schoolgaande kind daar niets mee te maken? Is het daar niet in 
geïnteresseerd? 
In de brievenrubriek Achterwerk van de vpro gids, die ik 
altijd even doorkijk, om me ervan te vergewissen of er voor de jongeren nog meer 
is dan eerste liefdes, seksualiteit, coma zuipen en pesterij op school, is 
momenteel een discussie gaande over de manier waarop wij met onze planeet aarde 
omgaan. De toon is behoorlijk cynisch, kan ik wel zeggen. Zo lees ik: ‘Als het 
buiten regent, zullen veel kinderen (…) vragen of hun ouders ze met de auto naar 
school wil brengen. Dat soort dingen kun je niet veranderen met een brief in de 
vpro gids.’
Toevallig regende het even flink, toen ouders vanmorgen met hun kinderen naar 
school fietsten. Hoorde ik een moeder tegen haar dochtertje zeggen: ‘Gossie wat 
‘n regen. Als dat straks ook zo is, zal ik je dan met de auto ophalen?’ Met als 
klap op de vuurpijl: ‘Vind je dat goed?’
De reactie van het meisje heb ik niet meer opgevangen. Jammer want ik had 
graag gehoord: ‘Ach nee, laat maar, die paar druppeltjes.’
Kinderen zijn soms 
slimmer dan hun ouders. Een kleinzoon van me spreekt zijn vader (employé) 
af en toe aan op de ‘wandaden’ van Shell.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten