In het onderzoek naar ‘de staat van het onderwijs’ dat
momenteel door 14 regionale kranten wordt uitgevoerd, mis ik vragen over de
actuele milieuproblematiek, in het bijzonder de CO2-uitstoot en de
klimaatverandering, waarvan wij deze zomer vrijwel dagelijks de nare gevolgen
ondervinden.
Heeft het schoolgaande kind daar niets mee te maken? Is het daar niet in
geïnteresseerd?
In de brievenrubriek Achterwerk van de vpro gids, die ik
altijd even doorkijk, om me ervan te vergewissen of er voor de jongeren nog meer
is dan eerste liefdes, seksualiteit, coma zuipen en pesterij op school, is
momenteel een discussie gaande over de manier waarop wij met onze planeet aarde
omgaan. De toon is behoorlijk cynisch, kan ik wel zeggen. Zo lees ik: ‘Als het
buiten regent, zullen veel kinderen (…) vragen of hun ouders ze met de auto naar
school wil brengen. Dat soort dingen kun je niet veranderen met een brief in de
vpro gids.’
Toevallig regende het even flink, toen ouders vanmorgen met hun kinderen naar
school fietsten. Hoorde ik een moeder tegen haar dochtertje zeggen: ‘Gossie wat
‘n regen. Als dat straks ook zo is, zal ik je dan met de auto ophalen?’ Met als
klap op de vuurpijl: ‘Vind je dat goed?’
De reactie van het meisje heb ik niet meer opgevangen. Jammer want ik had
graag gehoord: ‘Ach nee, laat maar, die paar druppeltjes.’
Kinderen zijn soms
slimmer dan hun ouders. Een kleinzoon van me spreekt zijn vader (employé)
af en toe aan op de ‘wandaden’ van Shell.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten