Het kenmerk van een aprilgrap is dat de doordenker iets ruikt, dat hij (m/v) het donkerbruine vermoeden krijgt dat er ‘ergens een steekje aan los is’ en dat hij met een blik op de kalender vaststelt wat precies. Grinnik, grinnik en einde verhaal.
Het is voorgekomen dat mensen door (misplaatst) raffinement van de ‘grap’ toch de klos werden. Wijlen een hoofdredacteur van het Eindhovens Dagblad heeft de aprilgrap in de krant ooit voor eens en voor altijd afgezworen, nadat duizenden abonnees op het verkeerde been waren gezet over een naderende ramp en gepakt en gezakt de stad verlieten.
Maar dat wantrouwen, zou dat ook een rol kunnen spelen, als een te naam en te faam bekend staande ondernemer, wie bovendien een hoge mate van inventiviteit kan worden toegedicht, zich buiten de folklore van de aprilgrap om, leent voor een fantastisch, maar toch min of meer ‘realistisch’ plan als dat voor een ‘Budget Bejaardenhuis’ in de binnenkort leeg komende koepelgevangenis in Breda? Blijkbaar niet, want diverse media, waaronder BNR Nieuwsradio, BN-DeStem en ook ondergetekende trapten erin.
Een reclamestunt van Delta Lloyd, dat hiermee ‘mensen wilde wakker schudden om kritisch naar hun pensioen te kijken’.
Over smaak valt niet te twisten, maar één ding is zeker, voortaan draai ik de woorden van de betrokken ondernemer, Aad Ouborg, die zich gisteren bloedserieus door de media over zijn ‘idee’ liet interviewen driemaal om, alvorens er geloof aan te hechten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten