dinsdag 25 september 2012

Katerig

De voorzitter van de fractie Best Open in de gemeenteraad van Best, tevens oud-wethouder, Leo Bisschops, zit met een katerig gevoel. Dat zou hij tegen het Eindhovens Dagblad hebben gezegd, naar aanleiding van het mislukken van de herformatie van het college van B en W. Drie maanden duurt nu al de bestuurscrisis in deze gemeente.
Katerig. Dat woord bestaat niet, volgens mijn Van Dale, waarvan ik moet bekennen dat het ‘n al wat oudere druk is. Ga je googlen, dan kom je het wèl tegen in de betekenis van katterig. Zo zie je maar weer, als je maar lang genoeg wacht, wordt kindertaal (doordeweeks in plaats van door de week; vernoemen naar, in plaats van noemen naar) vanzelf officiële taal.
Als ik een betekenis van katerig zou moeten bedenken, dan zou ik eerder in de richting gaan van de bronst, gepaard gaande met nachtelijk gejank, waartegen een emmer water nog wel eens wil helpen. De heer Bisschops is een integer mens, dus pas ik ervoor, hem te betichten van een zekere geilheid, nu blijkt dat de formatie-onderhandelingen zijn afgesprongen op de taakverdeling. Begrijpelijkerwijs keek Leo daarbij met meer dan normale belangstelling naar ‘een brede sociale portefeuille’. Dat was en is zogezegd zijn ding.
Maar er was sprake  van ‘oud zeer’, zoals de aanvallen in het verleden van de oppositieleider op de huidige portefeuillehouder, de CDA-er Theo Reijnders en kennelijk is het niet gelukt daarover schoon schip te maken.
Dus toch een emmer koud water voor Bischops én voor Best, dat maar niet van zijn crisis af komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten