woensdag 3 augustus 2011

Niks te komkommeren

Los van de kwade reuk, die in het voorjaar een tijdje aan de komkommers bleef hangen, valt er tijdens deze zomermaanden sowieso niks te komkommeren. Het is zelfs zo, dat de media zich bezinnen over het al dan niet met vakantie laten gaan van de journalisten, omdat de toevloed van het nieuws uit binnen- en buitenland, de onderbezetting van de redacties doet voelen.

Vroeger ging je als loonslaaf gewoon en accepteerde je na terugkomst de afstraffing met stapels onbehandelde zaken. Maar nu valt er tijdens de vakantie een lamp in de operatiekamer van een ziekenhuis op een patiënt, wordt iemand die uit de gevangenis komt, op bloemen onthaald en door de journaals geïnterviewd (‘Het ergste was de eenzaamheid’, ach so), experimenteren gemeenten met skaeve woningen, wat volgens de Denen ‘rare’ woningen zijn. Ik zou zeggen scheef, maar waar bemoei ik me mee. Als u het weten wil: het zijn woningen voor aso’s, die liefst op ‘n eenzaam plekje worden neergezet, als er tenminste in dit land nog ‘n eenzaam plekje te vinden is.

Woont u in Son? Dan duurt dat niet lang meer, want in de gemeentelijke administratie wordt die dorpsnaam onverbrekelijk gekoppeld aan Breugel. Dus, je woont te Son en Breugel, of je bent nergens. Best, Veghel of Liempde kan natuurlijk ook, maar dan kan het zijn dat je tegelijkertijd inwoner bent van de gemeente Sint-Oedenrode. Geloof je het niet? Kan ik me voorstellen. In de vorige eeuw zeiden de boeren ‘De krant brengt de leugens in het land’ en voegden de daad bij het woord door hun abonnement gedurende de voor hen drukke zomermaanden te annuleren.

Heb ik het nog niet over de diverse aanslagen, revoluties en crisissen gehad? De volgende keer dan, als ik tijd heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten