dinsdag 2 augustus 2011

Alkemade

Een verslaggeefster van dagblad De Pers (dankzij een tablet, alternatief voor I-Pad, waarover later wellicht meer, lees ik dat tegenwoordig thuis op de bank), die verslaggeefster dus, ging terug naar haar geboortedorp Oude Ade. Dat is een dorp in het Groene Hart van Holland, waar nog op de boerderij Boeren Leidse, oftewel komijnekaas, alias pitjeskaas wordt gemaakt.

Oude Ade maakte ooit deel uit van de gemeente Alkemade en als ik zoiets lees, dan denk ik aan mijn moeder, want die is geboren in Roelofarendsveen, gemeente Alkemade. Dat kon je nog min of meer opmaken uit de manier waarop ze, hoewel al als klein kind verhuisd, Brabants probeerde te praten. Roelofarendsveen was tussen haakjes ooit ‘n soort Giethoorn, wat wil zeggen meer water dan straat.

Maar goed, gemeente Alkemade. Nou, die bestaat dus niet meer. Is van de kaart geveegd, schrijft onze Persmuskiet. In 2009 is een nieuwe fusiegemeente gevormd met de ook nogal waterig klinkende naam Kaag en Braassem. En wat de verslaggeefster nou zo gek vindt, is dat desondanks in 2010 in haar paspoort als plaats van geboorte is opgenomen: Oude Ade, gemeente Alkemade.

Meid, dat moet je leuk vinden, dat is een kwestie van historisch besef. Je bent nu eenmaal niet in de gemeente Kaag etc. geboren, maar in Alkemade. Daar valt niets aan te veranderen, ook niet door een regeringsbesluit of handtekening van Beatrix. Ik kijk naar mezelf. Ik ben geboren in de gemeente Ginneken en Bavel. Dat staat in mijn paspoort en dat vind ik leuk. Ginneken c.a. werd in 1943 (onder de Duitsers!) door Breda geannexeerd, maar als ik die vermelding zie staan, dan denk ik: ha, je bent niet weg te branden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten