maandag 1 augustus 2011

Wie controleert en stuurt Novec?

‘Iedereen kan ons nu wel weer normaal ontvangen.’ dacht Radio 1 Journaal-presentator Marcel Oosten vrijdagmorgen. Niet dus, twitterde ik terug, met een verwijzing naar dit op 18 juli geplaatste stukje. Niet dat ik een tegenreactie verwachtte, want die lui hebben bijna 29.000 volgers en het verder veel te druk met zichzelf. Maar ik wilde het andermaal gezegd hebben, al was het alleen maar om nu te kunnen vaststellen dat de reguliere media, nu pas wakker worden als het gaat over het disfunctioneren van de beheerder van zendmasten als die in Lopik, Novec, zich presenterend als ‘onafhankelijk en betrouwbaar’.

Jaja. De de Volkskrant vanmorgen eindelijk: ‘De radio-ontvangst in grote delen van West- en Zuid-Nederland blijft de komende maanden (cursivering van mij, tSs.) slecht. (…) Beheerder Novec wil de zendcapaciteit van Lopik pas herstellen als een onderzoek is  afgerond naar de oorzaak van de kleine brand die daar op 15 juli woedde.’

Genoeg geciteerd. Dus nog maanden klooien met een draadje aan de staafantenne van de transistor die ik als alternatief voor de wekkerradio op mijn nachtkastje heb staan; als ik me in bed omdraai begint het te ruisen, zodat ik in arren moede maar overschakel naar BNR, een commerciële zender, die het ongestoord  doet. Dan  maar geen Oog op morgen of journaal.

Hoe zo onafhankelijk? Monopolistisch zul je bedoelen, zoals op een haar na de NS. Als die het laat afweten, schreeuwt de politiek tenminste nog moord en brand. Waarom zou die Novec in z’n eigenwijze luiheid, gewoon zonder méér controle dan van de media voort kunnen doen (wat iets anders is dan voortmaken). Hupsakee, d’r achteraan en er bovenop. Ik wil mijn publieke omroep, zo lang ze nog bestaat, duidelijk horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten