dinsdag 23 maart 2010

Flexibel naar de armoe

‘n Week of wat geleden,nodigde FemkeHalsema enkele mannelijke volgers op Twitter uit, ajb op de unfollowknop te klikken, omdat ze haar te kennen hadden gegeven, maar beter op vrijdagmiddag naar huis te gaan om haar tweeling op te vangen. Met andere woorden: wegwezen. Femke hoeft natuurlijk niet op een volgertje te kijken. Je kunt zo’n reactie als die van haar als een symptoom van arrogantie van de macht beschouwen.

Ik heb die vermaledijde tweets niet bij de hand, maar ik ga ervan uit dat hier een staaltje ironie is weggegeven, dat door FH niet als zodanig is onderkend. Tja, moet je maar niet Femke Halsema heten, steeds mooier worden (volgens Hanneke Groenteman, die daar onmiddellijk op liet volgen dat het er niks toe deed, ‘maar toch’) en hard werkende politica zijn.

GroenLinks behoorde tot vandaag tot de Tien Kleine Negertjes, waarmee ik bedoel dat de partij voor mij persoonlijk wel eens in aanmerking zou kunnen komen om op te stemmen. Er zijn geloof ik op 9 juni, als ik de tel niet kwijt ben, 163 partijen en partijtjes, waaruit een keuze kan worden gemaakt. Kwestie van wegstrepen dus. Het zal duidelijk zijn dat dit de tactiek is van een zwevende kiezer en ik ben er zo eentje. Maar het zijn er minder dan tien, die het in mijn ogen enigszin verdienen, serieus te worden genomen.

De PVV niet dus. De PvdA van Cohen? Mwah… De boel bij mekaar kunnen houden is nog niet het vermogen, de boel vooruit te helpen. D66? Mag nog even op het lijstje blijven staan. VVD ook. SP? Roemer zal haar in de peilingen flink moeten optrekken, wil een stem op die partij geen verloren stem worden.  GroenLinks sta ik op het punt, weg te strepen, al was het alleen maar om de kop op haar website over het verkiezingsprogramma: ‘GL maakt AOW sociaal en flexibel’. Flexibel naar de armoe zeker. De AOW hoeft niet sociaal gemaakt te worden; die is sinds Drees en Suurhoff sociaal en voor iedereen.

Toen ik vanmorgen het Eindhovens Dagblad,  open sloeg, kon ik m’n ogen niet geloven: ‘GroenLinks: Geen AOW voor huisvrouw’. Uit het bericht bleek dat dit het gevolg is van het plan van GL, de oudedagsvoorziening expliciet te koppelen aan een arbeidsverleden. En een ‘niet werkende huisvrouw’ creëert geen arbeidsverleden. Aangezien andere kranten deze nuance kennelijk niet zagen, voor alle zekerheid toch maar even naar de tekst van het GL-verkiezingsprogramma op de website gekeken. Daar staat onder meer:

groenlinkstxt

Aan de interpretatie van de Wegener kranten (waartoe het ED behoort) valt duidelijk niet te twijfelen.

Flexibel naar de armoe. Wat een elitair grachtengordeliaans uitgangspunt. Nog wel bedacht door een partij, waarin vrouwen (Halsema, Buitenweg) het voor het zeggen hebben.

Dit is een regelrechte diskwalificatie van ‘de huisvrouw’ en haar maatschappelijke betekenis. Want daar gaat het natuurlijk om. Als krakkemikkig figurerende huisman kan ik verklaren dat ‘huisvrouw’ een vak is, en nog eens ‘n moeilijk vak ook. Bij een adequate uitoefening van dat vak, wordt de partner in staat gesteld, zijn wel door GL erkende werk naar behoren te doen, worden kinderen deugdelijk voorbereid op volwassenheid en op een volwaardige plaats in de maatschappij, al dan niet werkend voor de kost, al dan niet werkend als huisvrouw en/of ouder.

GroenLinks, ik streep je af.

En toen waren er nog negen, of zoiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten