dinsdag 16 maart 2010

Coalitievorming in Best

Omdat ik toe was aan het maandelijkse verhaaltje voor Radio Best, overzag ik virtueel de gemeente. Wat is er actueel? Waar zullen we het nu eens over hebben? De verkiezingsuitslag? De collegevorming? Merkwaardig, over de ontwikkelingen in buurgemeenten komt het nieuws van alle kanten, zoals ze op Radio 1 zeggen, maar tot dinsdagmorgen doodse stilte over Best.

Gisteren stond er dus in het Eindhovens Dagblad eindelijk een stukje, waaruit bleek dat er alweer sprake is van enig geharrewar. De twee grootste partijen, het CDA en D66, hadden een praatstuk (nog geen programma) opgesteld en willen daarover onder mekaar met mogelijke kleinere coalitiepartners als BestOpen en de eeuwig jong blijvende JO babbelen. Dat was volgens de Jongerenpartij tegen een eerder gemaakte afspraak. Die luidde dat een en ander in het openbaar zou gebeuren.

Dit schiet dus niet echt op. Van het praatstuk, voor zover door de krant weergegeven, was ik niet zo onder de indruk. Er werden nogal wat open deuren ingetrapt, zoals het 'als de wiedeweerga' afwerken en uitvoeren van bestemmingsplannen en de wens naar toenemende participatie van de burgers. Waar heb ik dat laatste vaker gehoord? Laat ik het zó zeggen: ik zal al heel blij zijn als er in Best beter naar de inwoners wordt geluisterd. Een zin als 'bebouwing van Aarle komt pas als laatste optie in beeld' stelt niet echt gerust, immers de bewoners van Aarle hebben een en andermaal sterk beargumenteerd aangegeven dat ze die bebouwing helemaal niet willen, in elk geval aan zeer sterke grenzen gebonden willen zien. Duidelijkheid graag!

Ik mag  als burger hopen op een luisterend oor, als ik nog even iets zeg over de centrumontwikkeling:

Het doorgaand verkeer is een van de meest krikkele zaken die de opwaardering van het centrum van Best in de weg staat.

Nu Best Architecten een stem in het kapittel lijkt te krijgen bij het ontwikkelen van ‘realistischer’ plannen voor dat centrum, verschijnt eenrichtingsverkeer opeens als dé oplossing voor het weren van dat doorgaand verkeer.

Gelukkig wil men met eenrichtingsverkeer eerst uitgebreid proeven nemen, want ik denk dat het zonder meer niet de oplossing zal bieden die men voor ogen heeft.

Ik heb in de krant zitten turen naar de richtingpijltjes die op schetsen zijn aangebracht in de Hoofdstraat en de Nazarethstraat, maar ben daar niet echt wijzer van geworden.

In de visie van Best Architecten, die werken in opdracht van de door de gemeente inmiddels omarmde Stichting Ons Centrum, zijn immers ook de Nieuwstraat en d’Ekker als onderdeel van het verkeerscirculatieplan genoemd. Ik mag er toch wel van uit gaan dat dáár de richting zodanig wordt bepaald, dat het ‘t autoverkeer onmogelijk wordt gemaakt recht-toe-recht-aan door Hoofdstraat én Nieuwstraat te rijden? Welke kant je ook op moet, de kruising met de Oranjestraat en de Raadhuisstraat moet als middelpunt van een 8-structuur ‘struikelblok’ zijn. Zoiets.

Maar afgezien daarvan, blijft het voor mij een open vraag, of je met eenrichtingsverkeer in het centrum ‘de’ oplossing voor het doorgaand verkeer hebt gevonden. In ander verband heb ik al eens betoogd dat Best op den duur niet ontkomt aan een behoorlijke afronding van zijn ringweg aan de Sons-Rooise kant.

Deze column voor Omroep Best (17.03.10, 18:10 uur) is gedeeltelijk een bewerking van een op 3 maart op Manieren geplaatst stuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten