maandag 15 februari 2010

EHBS 2


Nog twee weken en we gaan weer stemmen voor de gemeenteraad. Dezer dagen kreeg ik op hhBest een reactie van een redelijk prominente Bestenaar, die mij meedeelde dat-ie het niet wist. De plaatselijke politiek had er volgens hem in de afgelopen vier jaar een potje van gemaakt. Hij had geen idee, op wie hij nu weer zou moeten stemmen. Wat koop je bij voorbeeld voor een partij, die als deel van de coalitie verantwoordelijk is voor de krakkemikkige ombouw van de Hoofdstraat en zich nu op de borst slaat dat daar vervolgens door haar toedoen de voetgangersoversteekplaatsen weer zijn teruggelegd?

Ik denk dat de onzekerheid in meer gemeenten speelt: Op 11 februari lanceerde het Eindhovens Dagblad op internet een variant op de Stemwijzer, Eerste Hulp Bij Stemmen, kortweg EHBS geheten. Scheelt maar een letter met EHBO. Daar kun je dan je mening over een tiental hete hangijzers die in jouw gemeente aan de orde zijn toetsen aan die van de lijsttrekkers van de - in Best zijn er dat acht - groeperingen. Als het goed is, rolt er aan het eind een staafdiagram uit, waarvan de langste balk de partij aangeeft die het dichtst bij jouw opvattingen over het gewenste gemeentebeleid staat.

Ik was er als de kippen bij om dit verkiezingsspelletje te spelen. Al gauw bleek dat ik in het gezelschap was van 35.000 anderen in Zuid-Oost Brabant, zodat de speciaal hiervoor gemaakte website vastliep. 'n Paar uur later lukte het wel.

Er waren dus tien vragen of stellingen, waarop iedere lijsttrekker zijn reactie had gegeven. Je kon zodoende telkens een of meer antwoorden uit acht reacties kiezen. Na lang aarzelen, besloot ik, uit elk antwoord er één te kiezen dat mij het meest aansprak. Je kunt ook zeggen het minst tegenstond. Waarom die beperkte keuze? Omdat er tussen de antwoorden slechts nuanceverschillen waren. Er waren er ook teveel die een slag om de arm hielden - vis noch vlees. De beruchte wolligheid.

Niet dat dat per se hoeft, maar slechts met één reactie kon je een partij identificeren. Ik denk dat het programma niet op die zuinige keuze van mij had gerekend, want toen ik de uitslag kreeg voorgeschoteld, ontbraken er drie partijen, waaronder D66. Ik kreeg ook als winnaar een groepering, waarop ik zeker niet zal stemmen. Nadat ik een en ander op mijn website had gemeld, kreeg ik per omgaand een reactie van een Bestenaar, die wel een compleet overzicht als resultaat had gekregen. Vervolgens ging mijn levensmaatje aan de slag. Nou, dat heb ik geweten. Ze struikelde al direct over de eerste vraag: Moet de gemeente Best rond de herontwikkeling van recreatiegebied De Vleut een leidende rol vervullen, of die overlaten aan marktpartijen en waarom?

Hiermee dringt zich de belangrijkste vraag op: Moet je als kiezer slimmer zijn dan de gemiddelde politicus? Ik wens u bij het stemmen veel tegenwoordigheid van geest.

Gesproken column Omroep Best, 17.02.2010, 18:10 uur


EHBS 1

(Terug)naar hhBest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten