vrijdag 24 juli 2009

Sokophouders

Sokophouders. Ze schijnen nog te bestaan. Merkwaardig, toen ik met Google zocht op afbeeldingen kwam ik uit bij een karikatuur van Martin van Amerongen z.g. Ik moet zeggen , die valt nog heel goed met de 'mannelijke sokophouder' te associëren, evenals met archaïsmen als de rookstoel en natuurlijk met de sigaar. Ach Martin, ik mis je, niet alleen vanwege de sokophouders trouwens.

Hoe kom je op zoiets? Nou, vanmorgen deed ik met dichte ogen een greep in het schone-sokken-bestand en kwam bij een stel bijna-kniekousen van het stretchtype. Is het er niet te warm voor? Ach, bèè je gek, vroeger waren ze altijd zo. Met ophouders. Zodoende.

Pak ik de nrc.next uit de brievenbus (bevat trouwens een late, komitragische verantwoording voor die omstreden titelkeuze, maar daarover misschien nog es later) valt mijn oog op de trailer 'Vroeger droegen de zwemmers gewoon een slip'. Alweer vroeger. Zo kunnen we dus nog wel even doorgaan. Nóg vroeger had je badkostuums met lange pijpen, waarmee men in een koetsje de zee in ging. Ze is er trouwens wéér die alles bedekkende badkleding, zij het dat ze bekend staat als boerkini. Toenemend verschijnsel aan de Turkse kusten vanwege de naar het fundamentalisme neigende middenklasse aldaar, die onderhand ook wel eens ***** vakantie wil houden.

Ruimzittende badpakken. Columniste Aaf Brandt Corstius (ja, ik haal tegenwoordig veel uit de nrc.next, als-ie wordt bezorgd) stelt de terugkeer van het topje vast, aan de Nederlandse stranden. Zelf is ze nu onderweg naar Frankrijk met in haar bagage een Umstandsbikini, een zwangerschapsbikini dus met veel borst- en buikruimte. Zitten daar bretels aan?

Vroeger droegen de zwemmers dus gewoon een slip. En nu? Nrc.next: 'In de moderne pakken zit rond de rug, bil en heup een zeer strak korset verwerkt dat een zodanige compressie...' nou ja haal die krant maar even bij de bladenman, anders word ik weer van contentdiefstal beschuldigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten