vrijdag 24 juli 2009

Het Friesch Dagblad, het enige regionale dagblad met een christelijke signatuur, gaat multimediaal de landelijke markt op. Zijn Strategisch Beleidsplan 2007-2010 werkt echt. Versneld, zou je zelfs kunnen zeggen door de noodzaak 'nieuwe markten' aan te boren. Want dat het Fr.D, uitgegeven door een vereniging van lezers, nog bestaat, is op zichzelf een wonder, al is dat eerder een roomse dan een protestants-christelijke manier van uitdrukken. Een abonneebestand van 18.000 kan nauwelijks levensvatbaarheid verschaffen. Dan moet je als krant wel heel sterk bezield zijn. En dat is het Friesch Dagblad van oudsher: een krant met een missie.

frdIk zal er snel overheen wandelen, want het doet weinig ter zake, maar ik heb iets met het Friesch Dagblad. Ik kwam er tegen het eind van de jaren 50 van de vorige eeuw regelmatig over de vloer, toen ik in Leeuwarden bij een katholiek krantje werkte en we samen opboksten tegen de machtige Leeuwarder Courant. In die tijd was het, onder leiding van de AR-politicus Hendrik Algra nog een kerk- en partijkrant. Nu noemt het zich niet alleen christelijk, maar ook onafhankelijk. Sinds het verdwijnen (ook landelijk) van de r.-k. pers, vinden er de katholieken, net als bij het landelijke dagblad Trouw, warm onthaal. (Toen dat katholieke krantje halverwege de jaren zestig werd opgeheven, vonden verschillende ontslagen medewerkers trouwens letterlijk onderdak bij het Fr.D.)

Met inzet van de nieuwe media, gaat het Friesch Dagblad nu proberen zijn missie te volvoeren op de landelijke markt. Er is natuurlijk onderzoek gedaan naar de behoefte aan – om het maar eens kort door de bocht te zeggen - 'christelijk nieuws' in den lande. Te bekomen tegen betaling. Er is op dat gebied tot dusver weinig aanbod. Trouw biedt het als papieren krant en op het internet heb je RK Nieuwsnet van de Stichting Rorate, een onafhankelijke rooms-katholieke multimedia-organisatie, die Nederland én Vlaanderen bedient. Die website is in principe gratis, maar ze bestaat dan ook voor minstens driekwart uit 'geleende content'.

Naar aanleiding van het bericht over de multimediale stap van het Friesch Dagblad, ook gesteund door de Stichting Trouw (op zich merkwaardig want die vist toch in principe in dezelfde vijver) tikte een collega-journalist bij wijze van reactie in: Ik begrijp uit de tekst dat dit initiatief mikt op wat ze in roomschen kring ‘Propaganda Fide’ plachten te noemen…

Zeker, maar je hebt een missie of je hebt 'm niet. Uit het voorgaande zal duidelijk zijn, dat ik het Friesch Dagblad veel succes toewens. Het verdient het namelijk, overeind te blijven.

1 opmerking:

  1. Misschien behoor ik tot de doelgroep van een multimediaal, landelijk Friesch Dagblad. Ik ben bij voorbeeld best geïnteresseerd in het Baptisme, dat dit weekeinde zijn ontstaan in Amsterdam, in 1609, onder Engelse ballingen, viert. Beroemde leden o.a.: Martin Luther King, Bill Clinton, John D. Rockefeller, Johhny Cash en Al Gore. Het verhaal staat nu in dagblad Trouw.

    BeantwoordenVerwijderen