maandag 6 april 2009

Gekwetter over gekwetter

Over het sociale netwerk Twitter is al heel wat afgekwetterd. Vooral zij die er niets van weten – zich eerst bij de koffieautomaat of in het rookhok  even laten voorlichten – hebben er onmiddellijk een,  uiteraard negatief, oordeel over.

Maar niets is absoluut. Dat wisten we toch al?   Twitter is namelijk wat je er zelf van maakt. Aanvankelijk vond ik het ook niks, noemde het (qua gebruiksongemak) zelfs ‘een verschrikking’, waarna ik onmiddellijk door Francisco van Jole, min of meer ontdekker van Twitter in Nederland, werd gecorrigeerd. twitter De kritiek van aan de kant staande figuren komt er op neer - en dat is op het eerste gezicht inderdaad zo – dat er op Twitter onnozel wordt gekwetterd. Ik heb daar zelf ook wel eens de draak mee gestoken in de zin van: ‘Ha, ik ben ongesteld.’ Twitter is namelijk  opgezet vanuit de formule: Zeg, wat je aan het doen bent, waar je je bevindt en je mede-Twitteraars weten je, eventueel in het café,  te vinden.  Ik heb wel eens een date met een Twitteraarster in het vliegtuig gehad.

Wie in Twitter een account aanmaakt, krijgt op z’n homepage een invoervenster te zien met de vraag (het verbaast me trouwens dat er nog geen Nederlandse versie is, misschien moet Google het toch maar overnemen) What are you doing?  Ik heb die vraag nog nooit beantwoord.

Ik gebruik Twitter om de aandacht te vestigen op mijn hoofdactiviteiten op het internet, zoals dit weblog. Afgelopen weekeinde kreeg ik van een vriend een ‘nieuwsfoto’, die ik op het aan Twitter gekoppelde Mobypicture heb gezet, waarna ik ‘m ook kon embedden in mijn website hhBest.nl

Door regelmatig op Twitter te kijken, zie ik daar interessante en minder interessante mensen dingen debiteren, op grond waarvan ik besluit die mensen al dan niet te gaan volgen. Dat doe je met één enkele muisklik. Op dezelfde manier kun je ze ook weer uit je netwerk gooien als hun mededelingen zich blijken toe te spitsen op ‘goedemorgen’ en ‘welterusten’, of wanneer ze zich geroepen voelen met hun mobieltje voetbalwedstrijden te gaan verslaan.

Mijn netwerk bestaat uit voornamelijk journalisten, tekstschrijvers, taalfreaks en een enkele ict-er die me wel eens helpt met webtechniek. De meeste van deze mensen hebben regelmatig iets te melden, wat mij interesseert, of waarmee ik mij amuseer. Er is ook een Tilburgse student, die het web afstruint op internationaal nieuws en dat binnen seconden doorgeeft via zijn (Engelstalige) Twitteraccount Breaking News. Geen regulier medium, dat hem in snelheid verslaat. Andersom: het is bekend dat nieuwsmedia als de NOS meetwitteren om op de hoogte te blijven ;-)  Breaking News vermeldt z’n bronnen, geeft aan of  het nieuws officieel is bevestigd of niet,  kortom lijkt journalistiek professioneel te werken. 

De club die mij op Twitter volgt blijkt onderhevig aan een soort sneeuwbaleffect. Er komen mensen op mij af, op grond van mijn journalistieke achtergrond. Denk ik. Het zijn er nu 95.

Kortom, buitengewoon boeiend, onvergelijkbaar met welk ander netwerk (Hives bv),  dan ook. Laat mij maar lekker doorkwetteren, ongeacht de kritiek van de koffieautomaat.

Volg Guido t'Sas en anderen op Twitter

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten