vrijdag 10 april 2009

Kinderen dwingen respect af

De viering van de Goede Week en Pasen is in de r.-k. kerk in Nederland sterk verwaterd, laat staan dat de vasten nog bestáát en carnaval zodoende nog bestaansrecht heeft.

Vooraanstaande katholieken (ministers!) hebben een remplaçant gevonden bij de Matthäus Passion (waarvan ze de titel  op hun weblog foutief spellen) in Naarden – het volledige kabinet, vaste prik, nog net geen tweede hoedjesdag. ‘n Soort doekje voor het bloeden, bijna letterlijk.

Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis dragen.

In de r.-k. kerken bevinden zich, als het klopt,  nog steeds de veertien staties van de kruisweg.  Afbeeldingen van het drama dat zich meer dan 2000 jaar geleden voltrok op de weg naar Golgotha. Men bad voorheen op Goede Vrijdag om 3 uur (het stervensuur van Jezus Christus) bij elke statie een passende tekst. Gebaseerd dus op taferelen als ‘Jezus valt onder het kruis’ (3x), Jezus ontmoet zijn moeder, Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis dragen, Jezus wordt aan het kruis genageld, tot en met de graflegging (in het graf, beschikbaar gesteld door een rijke man, Jozef van Arimathea).

Sinds ‘n aantal jaren wordt in de Bestse Antoniuskerk door leerlingen van het voortgezet onderwijs die kruisweg ‘levend’ in beeld gebracht.  Ik ben daar vanmiddag vanuit ‘n soort nieuwsgierigheid, maar wel met enige huiver naar toe gegaan. Want vanuit mijn jeugd herinner ik mij dit soort ‘passieuitvoeringen’ in het patronaatsgebouw, die bij gebrek aan talent en zelfs tekort schietend improvisatievermogen ontaardden in een regelrechte klucht. Profaan gezegd: breek me de bek niet open.

Echter, deze Goede Vrijdag-viering heeft mij niet onberoerd gelaten. Ik ben onder de indruk van de ingetogenheid en de ernst waarmee deze pubers gestalte gaven aan een verhaal, dat toch wel heel ver verwijderd is van de door technologie en seks beheerste pretwereld, waarmee ze dagelijks geconfronteerd worden. Er wordt nogal eens op de jeugd afgegeven (wat op zich van alle tijden is), maar het lesje dat ons hier gegeven werd was er een van hoop en vertrouwen.  Met deze levende kruisweg dwongen de kinderen respect af. Het zou niet zo gek zijn als volgende keer, meer mensen voor deze gebeurtenis de paasboodschappen even zouden onderbreken.

Fotocollage op Mobypicture.com

Radiocolumn Pasen voorbij

2 opmerkingen:

  1. Lars vd Werf plaatste naar aanleiding van dit stukje op Twitter de opmerking: Hè bah. Indoctrinatie van kinderen.

    Ik reageerde daarop met: Ik geef toe dat je het zo kunt zien, maar dat is bij godsdienst of welke ideologie altijd het geval.

    Twitter leent zich niet vooruitvoerige reacties. Ik wilde daar nog aan toevoegen: zie het bijzonder onderwijs.

    Ik ben met dit onderwerp nog niet klaar. Godsdienstpraktijk is tegenwoordig een onderwerp voor de media. Zo voelt het ED zich geroepen, zijn lezers regelmatig voor te lichten over liturgische aangelegenheden en minder bekende rituelen in de loop van het christelijk kerkelijk jaar. Aan een soortgelijke 'passieuitvoering' in Hooge en Lage Mierde heeft de krant zelfs een video gewijd: Zie edtv.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://www.ed.nl/video/regionieuws/article4803817.ece

    BeantwoordenVerwijderen