woensdag 4 maart 2009

Aardige pliesie

Van de politie vind ik nogal eens dat ze zichtbaar is, zonder dat ik er direct behoefte aan heb en onzichtbaar als ze er zou moeten zijn. Waarbij het uitdelen van bonnen impliciet is. Bekeuringen voor pekelzondetjes en misdrijven, waar de daders letterlijk goed mee weg komen.

Vanmiddag zat ik allerlei administratieve reparaties uit te voeren, van 'schades' die vanzelf ontstaan als je lang (in mijn geval zelfs twee maanden) buitenshuis vertoeft. Waaronder dreigementen van wat ik beschouw als 'de gezondheidsmaffia', die onder vermelding van rare codes exorbitant hoge rekeningen stuurt die door de verzekering knarsetandend worden vergoed (of niet!), omdat dit - hou je vast - zo 'met de overheid is afgesproken'. Kortom ik sta in de startblokken om klokkenluider te worden.

Ik schrijf dit allemaal, omdat Sombermans vanmiddag een telefoontje kreeg van een verrekt aardige Pliesievrouw:

- Bent u de eigenaar van een Citroën Picasso?
Ik rook onmiddellijk lont: Levensmaatje was ermee weg.
- Jazeker.
- Die auto staat aan de Secretaris Jansenstraat al meer dan een uur buiten de parkeervakken. Als die niet gauw wordt weggehaald, krijgt u een bekeuring.
- O, en daar wilt u mij voor behoeden? Dank u wel. Mijn vrouw is met die auto weg. Ik fiets onmiddellijk naar d'n Aldi - want daar hebt u het natuurlijk over...
- Klopt.
- En pas daar de vereiste correctie toe.
- Prima, maar wacht u op uw vrouw, anders krijgen wij haar straks hier met de mededeling dat de auto gestolen is.
- Doe ik. Heel attent van u.
Einde telefoongesprek.

Vagelijk nog even denkend aan wellicht weer een andere maffia, die het dit keer op huis, haard, of auto gemunt zou kunnen hebben (Verstrek nooit persoonlijke gegevens aan een onbekende) wierp ik mij in het zadel teneinde een gezellig plaagggesprek met Levensmaatje voor te bereiden.

Wat u al vermoedde kwam uit. Bij d'n Aldi geen Picasso te bekennen. Niet meer.

Op de terugweg had ik, komend uit de Odulphusstraat, vanwege de 30 km-zone, voorrang op een vrachtauto van Gemeentewerken in de Hoofdstraat, maar kreeg die niet! En geen pliesie te bekennen, natuurlijk. Deze keer vergaf ik het haar. En de gemeente krijg ik nog wel eens.

De daad bij het woord

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten