dinsdag 16 december 2008

Innovatie: krant met een geurtje


Tot de innoverende activiteiten van dagbladenuitgever Wegener behoort geur in de krant. Er valt het een en ander over te lezen in het personeelsblad Wegener Krant van december. Altijd super-informatief , dat blad.

Krant met een luchtje is bepaald geen nieuwe techniek, maar de toepassing ervan wil tot dusver nog niet erg lukken. Bedoeld wordt daarbij uiteraard voornamelijk commercieel gebruik. Wegener heeft al eens ‘n huis-aan-huis-krant begin december voorzien van pepernotengeur, maar de autobedrijven, om maar eens een branche te noemen, staan nog niet in de rij voor advertenties die bij enig wrijven de geur van een zojuist van de band gelopen automobiel prijs geven.

Om het gebruik van geur in de krant te promoten, is Wegener Nieuwsdruk (WND) van plan, volgend jaar een workshop over het onderwerp te houden.

krant_met_luchtje Peter Rutgers van WND: ‘We gaan ook een geurkalender maken, waarop geuren gekoppeld worden aan seizoensactiviteiten of feestdagen.’
Wegener Krant presenteerde het personeel een geurproef.

Men werd uitgenodigd, over een tekst met groene achtergrond te wrijven en te ruiken: dennengeur. 

Ik liet levensmaatje, dat een beter reukorgaan heeft dan ik, eens snuffelen. ‘Petroleum,’ zei ze en in tweede instantie: ‘Een wc-verfrisser’.

1 opmerking:

  1. Dat is nu toch waarlijk absoluut niets nieuws. Bij ons thuis werd meer dan vijftig jaar geleden al de krant van gisteren in keurige rechthoekjes gescheurd en aan een spijker op de WC gehangen. Binnen de kortste keren was er dan sprake van 'geur in de krant'.

    BeantwoordenVerwijderen