zondag 2 november 2008

Zelfbenoemd zondagskind

Hans van Baalen, kamerlid en nieuwbakken lijsttrekker voor VVD Europa, is niet alleen buitengewoon met zichzelf ingenomen maar ook nog eens ‘n zondagskind. Ik leid dit af uit de resulaten van een zelftest waaraan Van Baalen zich heeft overgegeven op de website hartenziel.nl, een schemerig cyberkamertje van de Volkskrant.
Het zaterdagkatern Hart en ziel tracteert de lezer wekelijks op onderwerpen die goeddeels zijn gebaseerd op de idee dat 'er meer is tussen hemel en aarde'. Door de bank genomen betreft het als trendy beschouwde thema's, die mij in de nadagen van mijn abonneeschap deden besluiten, deze pagina's regelrecht de papierbak in te schuiven.

Voor zover men dit nog niet uit het voorgaande heeft afgeleid: Hart en ziel is dus ook een instrument van de Volkskrant voor het bedrijven van multimediaal geweld en het prikkelen van de lezer tot interactiviteit. En ter bevordering van de deelname daaraan worden, onvermijdelijk, BN-ers ingezet. Test van de week: Hans van Baalen (48). Hij reageerde - klikklik – op een reeks stellingen, waarbij hij steeds de keuze had tussen:
- Nadrukkelijk mee oneens
- Mee oneens
- Enigszins mee eens
- Mee eens
- Nadrukkelijk mee eens

Je hoeft niet over een meer dan middelmatige intelligentie te beschikken, om de uitkomst van dit 'onderzoek' te manipuleren, zodat je het testresultaat krijgt van een superman. In het geval van Bolle Hans mondt dat dus uit in de kwalificatie zondagskind. Dat hij hiermee, behalve de buitenwacht ook zichzelf bij de neus neemt, zal de gierend ambitieuze politicus Van Baalen worst wezen. Er moet een imago gepimpt worden, een Europees mannetje gemaakt en dat doel heiligt alle middelen nietwaar?

Natuurlijk maakte het promoverhaaltje in Hart en ziel ('Hij voelt zich levendig en vitaal, is zelden eenzaam, is in control en weet wat hij wil’, blablablabla) mij nieuwsgierig naar de methode die tot al deze superieure conclusies heeft geleid. Dus begaf ik mij naar genoemde website, teneinde het experiment op mezelf los te laten.

Al gauw kwam ik tot de ontdekking dat ik met mijn 74 jaren absoluut niet tot de doelgroep van de Volkskrant behoor. Er valt, wat de toekomst betreft, duidelijk weinig eer meer aan mij te behalen. Wat ´n geluk dat ik mijn situatie zelf toch nog beschouw als verre van uitzichtloos. Maar het geval Van Baalen had tot gevolg dat ik de neiging had mij wat behoedzamer en terughoudender op te stellen, dan als ik een aanstormende jonge hond was geweest. Bovendien groeide gaandeweg in mij de ergernis over de herhaling die ik in een aantal hypotheses meende te bespeuren, om nog maar te zwijgen van het naar het esoterische neigende karakter ervan. Laten wij zeggen, mijn interactiviteit op deze Volkskrantsite werd enigszins door cynisme gestuurd. Tot overmaat van ramp kreeg ik intussen ook nog het Zaterdags Supplement van NRC onder ogen, dat werd gepresenteerd onder de titel De grens tussen spiritueel en narcistisch is dun.

Kortom, stellingen als ‘Ik kan naar een spirituele dimensie gaan in mezelf’, zijn aan mij niet besteed.

En mijn testresultaat kan worden samengevat als: de tegenpool van Hans van Baalen (iets wat ik natuurlijk allang wist), met beide benen stevig op de grond staand.


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten