dinsdag 5 augustus 2008

Niks digitale oplichter

Je zult maar in een auto worden aangetroffen met een laptop op de passagiersstoel en door de politie worden aangehouden.
Goed, de 20-jarige inwoner van Sint-Oedenrode zou volgens het Eindhovens Dagblad hebben bekend dat hij via onbeschermde netwerken in zijn woonplaats heeft zitten telefoneren. Maar dat geeft de krant nog niet het recht om in de kop te spreken van een ‘digitale oplichter’. De ‘verdachte’ heeft er de politie alvast op gewezen dat hij niemand heeft benadeeld.
De laptop bevindt zich voor onderzoek bij de hopenlijk niet digibete recherche; ik heb er een zwaar hoofd in en ik denk dat de Rooienaar zo goed als vrijuit gaat.
Al eerder heb ik in zo’n geval de vraag aan de orde gesteld of het in stand houden van een onbeschermd netwerk niet een kwestie is van de kat op het spek binden. Met andere woorden, een uitnodiging aan liefhebbers om in te loggen. Dat was naar aanleiding van ‘klandestien internetten’, ergens in de Peel. Van een rechtszaak dienaangaande heb ik sindsdien niets vernomen, dus het zit er dik in, dat de politie het dossier gesloten heeft c.q. het O.M. de zaak heeft geseponeerd.
De achtergrond van Rooise zaak is dat inwoners zich er bij de politie over hadden beklaagd, dat ‘de laatste tijd allerlei hun onbekende telefoonnummers werden gedraaid, voor de kosten waarvan zij moesten opdraaien’.De pliesie verdenkt de jonge laptopper er dus van de bewuste beller te zijn. Sterkte met het vinden van de bewijzen, zou ik zeggen. Want bellen met een pc (bij voorbeeld via het programma Skype) is in negen van de tien gevallen gratis. Voice Over IP (VOIP) heet dat. Daarvoor moet je een account hebben, met een wachtwoord. Er is heel wat voor nodig, om zoiets te hacken. Wat in het Rooise geval voor de hand ligt is, dat de ‘klandestiene beller’ van zijn eigen Skype-account gebruik heeft gemaakt. Nooit of te nimmer kan zoiets gevolgen hebben voor de reguliere telefoonrekening (KPN) van wie dan ook. ‘Maar ik bel niet via KPN, ik heb heb telefoon van Ziggo en dat gaat ook over internet.’ OK, dat kan wel via de kabel gaan, maar het is een absoluut gescheiden circuit, waar niemand zomaar bij kan.
Sinds ik ook zo’n (gecombineerd) abonnement van provider Ziggo heb, gebruik ik Skype en dat Voip-telefoontje (zie foto) nauwelijks meer. Ja, dat telefoontje heeft een uitstekende microfoon, waarmee je leuk kunt podcasten. Daarover graag een andere keer.



(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten