woensdag 7 februari 2024

Twijfels over fusie Best-Oirschot

De gemeenteraad van Oirschot kaartte het als financieel meest belanghebbende aan, maar Best twijfelt over een eventuele fusie, zo begrijp ik uit een raadsverslag in het Eindhovens Dagblad. De zekerheid is nog ver weg en een vraag die is opgeworpen luidt: wat vinden de inwoners ervan. Als dat maar niet uitdraait op referenda, want de uitkomst daarvan lijkt me, althans in Best, nogal voorspelbaar. Emoties hè? Meer dan 200 jaar geleden werd Best van Oirschot losgekoppeld en dat ligt nog altijd gevoelig. Althans bij de ouderen. Jonge mensen en nieuwkomers zal het worst wezen, denk ik.

Er moet zo nodig à raison van weet ik veel weer een extern onderzoeksbureau worden ingeschakeld, want afgaan op een dito actie van Oirschot, dat doe je natuurlijk niet. In een eerder stadium heb ik al eens gesuggereerd, de provincie in het proces te betrekken, maar die blijft in de beraadslaging tot dusver buiten beeld. Erg raar, want waar is de provincie anders voor? Ze hebben daar veel ervaring met gemeentelijke herindelingen in Brabant. We betalen als burgers ook voor deze zogenaamde bestuurslaag, via een extra toeslag (opcenten) bij de motorrijtuigenbelasting. En tenslotte: het wemelt van de bestuurskundigen die van aandacht houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten