zaterdag 9 juli 2022

Grimlach en glimlach

 Onlangs kreeg ik een mail van iemand die vroeg of ik iets zag in advertenties op mijn website hhBest.nl. Blijkbaar had hij een zodanig bezoek aan die site vastgesteld (veel meer dan het aantal volgers op mijn Twitteraccount) dat hij zulks de moeite waard vond. Mijn antwoord was nee, onder het motief: behoud van strikte onafhankelijkheid.

Ik moet overigens toegeven, dat het met die onafhanjelijkheid in mijn tijd van dagbladjournalist ook best wel meeviel. Als ik naar het oordeel van een burgemeester wat al te kritisch was, piekerde de hoofdredacteur er niet over, op diens verzoek in te gaan om een andere verslaggever. Is trouwens bij mijn weten maar één keer gebeurd.

De toenmalige burgemeester van Geldrop, Frans van Lanschot, verwelkomde mij eens als interviewer met de woorden 'want jij bent een fatsoenlijke vent'. Collega Piet de Bont kreeg het eens aan de stok met de burgemeester van de toenmalige gemeente Maarheeze, Rob van Schaik, die hem vervolgens de raadsstukken (toen nog op papier) onthield. Dat zat die burgemeester niet glad, want de redacteur van de concurrerende krant zorgde ervoor dat Piet daarvan de kopieën kreeg. Journalistieke solidariteit. De burgemeester koos eieren voor zijn geld en stuurde hem in december een kaartje met de tekst Kerstvrede. (Later zijn De Bont  en Van Schaik in Sterksel met de boerinnen gaan dansen. Ja, dat waren nog eens tijden.)

Ik mag dan een kritisch journalist zijn, wars van structurele reclame op mijn site, ik behoud me wel het recht voor, me ook positief uit te laten over ondernemingen en hun helpdesks als ze daar aanleiding toe geven. Dit gebeurt trouwens ook wel op de 'sociale media'.

Dan eerst maar wat negatief gezeur. De helpdesk van Microsoft NL. In weerwil van snorkende kreten op haar website in de geest van Wij helpen u graag, gaf men compleet niet thuis, nadat ik op allerlei manieren (telefonisch en online) om hulp vroeg bij een inlogprobleem op mijn Windows 10. Microsoft werkt trouwens niet gratis. Je betaalt bij telefonisch contact 90 eurocent per minuut, met aan maximum van 45 euro. Daar heb ik op zich geen bezwaar tegen: heb immers een met de laptop meegeleverde versie van het besturingssysteem. Dus niet apart bij M. gekocht.

Er zodoende niet uit komend, ging ik naar de vestiging van mijn leverancier CoolBlue in Eindhoven. Daar was het kosteloos zo gepiept. De glimlach waarmee ze adverteren bestaat. Het enige probleem dat in Eindhoven speelt, is het tekort aan parkeerruimte, maar ja dat is in grotere Nederlandse gemeenten structureel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten