De gemeenteraad van Best heeft afgezien van de bouw van een rotonde Sint-Oedenrodeseweg/Ringweg. Terecht volgens mij. De suggestie daarvoor kwam voort uit de ongevallen die daar gebeuren. Zou je inderdaad tot zo'n maatregel overgaan, dan moet je in elk geval ook de aard van die ongevallen analyseren. Het is al net als bij de zogenaamde onveiligheid van de provinciale (80 km-)wegen in Nederland, waarvan door onderzoekers is beweerd dat bij 40% de bermen onveilig zijn. Wedden dat de bomen weer de schuld krijgen, in plaats van het gaspedaal?
Het gaat trouwens, als ik het goed heb, in het geval Rooiseweg om een t-kruising en met een rotonde in zo'n situatie hebben we in Best slechte ervaringen. Op zo'n kruising, namelijk die van de Oirschotseweg/Prins Bernhardlaan zag men zich genoodzaakt, het verkeersplein excentrisch aan te leggen. Het is er, voornamelijk door het gedrag van fietsers, niet veiliger op geworden.
Intussen is de strijd om de gunst van de plaatselijke kiezer (gemeenteraad, 16 maart) losgebarsten. Nou strijd, het valt nog te bezien. Bij voorgaande gelegenheden bleven de wervende activiteiten van de partijen zo ongeveer beperkt tot algemeenheden als 'Het Beste voor Best' (ik parafraseer hier maar even). Iedereen weet zo langzamerhand dat er de komende jaren heel wat op het spel staat, landelijk maar ook op plaatselijk niveau. Denk alleen maar eens aan de woningnood, die ook Best voor ontzaglijke opgaven stelt.
In het plaatselijke weekblad Groeiend Best roeren zich intussen de burgers met vaak uitvoerige ingezonden stukken. Daarbij gaat het onder meer over de toekomstige reconstructie van de spoorzone. Kernvraag: gaan we daar terwille van de realisering van 600 woningen drastisch de hoogte in, of kiezen we voor meer groen en behoud van het dorpskarakter, door lager te bouwen, wat netto 200 woningen minder oplevert? Een gillend dilemma, waarbij ik alleen maar kan aantekenen dat het dorpskarakter, waar een gemeenteraad jaren geleden nadrukkelijk voor koos, door bepaalde ontwikkelingen in het centrum allang is achterhaald. Maar ik zag in het ED een getekende impressie van de 'hoge versie' aan het spoor en schrok van het daarbij 'verzuipen' van het station, volgens mij een van de mooiste staaltjes van architectuur die de afgelopen kwarteeuw Best heeft opgeleverd.
Terugkerend naar de verkiezingsstrijd, bij mijn weten heeft tot nu toe één deelnemende partij (PvdA-GL) zich uitgesproken over de omvang van de nieuwbouw: 600 woningen. Dat is in elk geval prettig om te weten als je naar de stembus gaat. Het zou mooi zijn als alle partijen tijdig op een aantal punten met de billen bloot gingen. *) Bij voorbeeld ook (een ander twistpunt) op dat van de nieuwbouw van het gemeentehuis, annex sociaal ontmoetingspunt Best Wijzer, waarvoor in eerste instantie wordt gedacht aan de gemeentegrond grenzend aan Zeeman. Een aantal zich noemende 'Betrokken Bestenaren' ziet niets in zo'n vooral 's avonds doods bouwblok aan het Dorpsplein, dat van meet af aan is bedoeld de nodige reuring op te leveren.
---
*) Inmiddels (11 februari) heeft een tweede groepering (Best Open) zich via social media in dezelfde geest uitgesproken. Die partij is tevens van mening dat het gemeentehuis moet worden verbouwd, dus geen nieuwbouw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten