Topics is een digitale kiosk, waarin alle dagbladen van De Persgroep (NL en B) samen komen. Wie op één van die kranten geabonneerd is, kan overal bij. Mooi. Maar het automatisch genereren van die pagina’s lijkt tot de gekste situaties. Als bij voorbeeld in een artikel over een Eindhovense aangelegenheid, al is het maar met een enkel woordje, naar België wordt verwezen, dan verschijnt België in wat heet de tagline.
Grappig? Niet echt, vind ik. Het leidt tot rare situaties. Zo heeft het dagblad Tubantia een restaurant-rubriek, waarin het Enschedese grand café Moeke wordt besproken. Het logo van die tent vermeldt het jaartal 1893 (flauwekul, maar zoiets doet het altijd goed, denkt men). Dus duikt de schrijver in de historie. Aldus: Moeke is een café in Breda waar moeke Spijkstra aan het einde van de 19de eeuw achter de tap stond. Het biercafé bestaat nog steeds, maar het concept - 'Bij Moeke kom je thuis'- is door slimme marketeers culinair uitgewerkt en met succes uitgerold in Rhenen, Delft, Nijkerk en nu dus ook in Enschede - Brabantse gezelligheid in het glas en op het bord.
In de tags boven het stuk verschijnen ‘als gevolg’ Breda en Nijkerk, maar niet Enschede waar het om draait. Dus ga je denken: Moeke wie? Welaan, er is inderdaad zo’n café (ooit, in mijn tijd, hotel-pension) aan de Ginnekenmarkt in Breda, eigendom van de familie Brauers. Totdat het werd verpacht, werd het nog door een dochter des huizes geëxploiteerd, die – inderdaad – door het leven ging als moeke Brauers.
Ach, weten ze veel in Enschede. Het stikt immers van de moekes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten