We hadden de Groningers nog wel gewaarschuwd (zoals een Elsevier-commentator in de vorige eeuw: 'Wij waarschuwen China voor het laatst'): reken niet teveel op Hans Alders als rijkscoördinator van de schadeafwikkeling gaswinning. Nu zijn ze er daar achter. Alders wil toch periodiek met de NAM overleggen, terwijl de gaswinner zich juist had teruggetrokken van die schade-afhandeling. In het Eindhovense kunnen ze er ook over meepraten, sinds Alders zogenaamd tot een akkoord kwam met de omwonenden over de groei van Airport. Nou ja, misschien was het geen akkoord, het maakt ook niks uit.
Het 'zie-je-wel-effect' dendert immers door. Brainport heeft zich tot de fracties in de Tweede Kamer gewend met de mededeling dat het vliegveld na 2019 toch moet doorgroeien boven de 43.000 'vliegbewegingen' per jaar die nu tot dan zijn afgesproken. De ontwikkeling van Brainport zou dat vereisen. Zijn ze trouwens bij de Kamer momenteel wel aan het goeie kantoor? Het komt me voor dat het vliegverkeer in Nederland te maken heeft met de klimaatkwestie, die angel in de lopende formatie-onderhandelingen over een nieuw te vormen kabinet.
De directeur van Eindhoven Airport, Joost Meijs, is het natuurlijk gloeiend eens met Brainport. 'Als dat verder wil groeien, is groei van het vliegverkeer noodzakelijk,' zo citeert hem het Eindhovens Dagblad. Volgt de vos die de passie preekt: 'De vraag is wel hoeveel vluchten maatschappelijk wenselijk zijn.'
De voorzitter van het bewonersoverleg lijkt zich gematigd op te stellen. Hij zegt tegen de krant: 'We zijn niet per definitie tegen groei, als de huidige openingstijden maar volstaan.' Begrijpt deze meneer niet, dat het een (nachtvluchten) het logisch gevolg zou zijn van het ander? Dan spreekt me het informele protest van een inwoner van het kerkdorp Acht (toenemende overlast) meer aan. Hij ziet het verband tussen Airport en Brainport niet zo. Pleit voor verbetering van alternatief openbaar vervoer, zoals aansluiting op het Europese netwerk van hsl's, de railverbindingen dus met Brussel en Düsseldorf. Het bedrijfsleven zit niet te wachten op uitbreiding van een vakantievliegveld, zegt hij. Natuurlijk is dit natte-vinger-werk, maar dat is de redenering van Brainport/Airport ook. Het 'zakelijk belang' zou eerst nog eens grondig moeten worden onderzocht.
Let op, dit is nog maar het begin. Ooit voegde men eraan toe: we gaan door met de strijd. Over het resultaat ben ik niet al te optimistisch. Eén ding: houd Alders deze keer toch maar buiten de deur.
(Gesproken column Omroep Best, 12.04.17.)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hetis al weer meer dan 30 jaar geleden dat ik als loco-burgemeester van Best het "Welschap akkoord" ondertekende voor de draaiing van de baan. De geluidscontour werd vastgelegd op de kaart als een soort sigaar om het vliegveld heen. Daarbinnen kon Defencie en Welschap hun gang gaan als ze de geluidsgrenzen maar niet overschreden Stillere vliegtuigen dan ook meer vluchten. Maar niet meer dan 35 KE op de Patrijslaan in Best. Helaas de grenzen werden niet bewaakt en men begon voortvarend toch te bouwen binnen de geluidscontouren zzie Meerhoven, Acht, Veldhoven. En nu komt er zelfs een hi-tech bedrijventerrein pal onder de aanvliegroute. Al deze ontwikkelingen zijn even zoveel vragen om problemen. Het ideaal om rondom het vliegveld voldoende ruimte vrij te laten voor de ontwikkeling van het vliegverkeer is niet gevolgd. Overigens net zo min als bij wegen en spoorwegen. Bij de aanleg voldoet men aan alle normen voor geluid b.v. 100.000 voertuigen per etmaal of 350 treinen en vervolgens gaat men zonder nadere maatregelen de zaak overbelasten. Met als gevolg klagende bewoners die in de meeste gevallen dan ook nog opdraaien voor de kosten van geluidswerende voorzieningen zodat de norm weer (tijdelijk) hersteld wordt. Deze manier is naar mijn mening het paard achter de waarde spannen en maakt dat veel ontwikkelingen maar weinig toekomstwaarde hebben. Deze toets hebben we gelukkig ondanks de tegenwerking met het spoor wel kunnen realiseren. Waarom kan dat op andere plaatsen dan niet?
BeantwoordenVerwijderen