Het gaat voornamelijk over geld en macht (macht is geld en geld is macht). Wat
dat betreft zijn we nog geen steek opgeschoten sinds de middeleeuwen. Dus
stellen we de vraag: wie betaalt de miljoenenschade die vanmorgen is
ontstaan door het kantelen van een vrachtauto met naar verluidt 3000 kippen
(waarvan 2000 het leven lieten) nabij knooppunt De Hocht (A2/N2, A67)
bij Eindhoven.
Dit ongeluk en z’n gevolgen beheerste het nationale radionieuws tijdens de
ochtendspits, want passage van de Eindhovense randweg vanuit het zuiden was
vrijwel onmogelijk en met vertraging van het verkeer tot anderhalf uur tussen
Turnhout en Venlo diende men ‘ernstig rekening te houden.’
Het is al weer vijf jaar geleden dat de toenmalige verkeersofficier van
justitie, Koos Spee, pleitte voor een vijfjaarlijkse bijscholing van automobilisten. Ik verbond daar
toen de opmerking aan, dat vrachtautochauffeurs daarvoor als eersten in de rij
moesten gaan staan. Sindsdien is het alleen maar erger geworden, niet in het
minst door de ‘synchronisatie’ van het whatsappen en de cruise
control. Vrachtauto’s als veroorzakers van verkeersinfarcten behoren meer
dan ooit tot de orde van de dag. Maar over dat idee van Spee is natuurlijk nooit
meer iets vernomen.
De berichtgeving over het kippendrama op en rond De Hocht is uiterst
voorspelbaar. Om half tien – de verwachting was half negen – was de boel
opgeruimd en kwam het verkeer langzaam weer op gang. Ik geef geen verslag, ik
verklaar me hierbij tot ‘ervaringsdeskundige’ à la de mensen die de
nabije status van de Oranje-selectie inschatten. Het komt immers
telkens op hetzelfde neer. En de maatschappelijke/economische schade zal ook nu
buiten beeld blijven.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten