Het vernieuwde centrum van Best is voorzien van ‘unieke’
putdeksels in het wegdek, waarop volgens het plaatselijke h.a.h.-blad
Groeiend Best de heilige Odulphus is afgebeeld. Terwijl ik dacht, wat
is dat nu weer voor gekkigheid, plaatste het blad de toevoeging dat het er net
zo uit zag als de afbeelding op de stoep van het gemeentehuis.
Het gaat
dus heel simpel om het nauwelijks meer voor publiciteitsdoeleinden gebruikte
gemeentewapen uit de negentiende eeuw, waarin inderdaad de plaatselijke heilige
is afgebeeld. Tot zover niks aan de hand.
De putdeksels in Best dragen overal elders de letters tbs, wat bij
mij stelselmatig de gedachte oproept aan ‘afvalputje van de maatschappij’, maar
dat terzijde. En het verhaal zou hiermee over en uit zijn, ware het niet dat het
‘eerste’ nieuwe putdeksel in de Hoofdstraat afgelopen zondag is gezegend
door de pastoor in vol ceremonieel gewaad (cappa), in aanwezigheid van de
burgemeester en een wethouder, met zo te zien als enige getuigen drie diakenen
of acolieten in superplie. En de fotograaf, natuurlijk.
De pastoor profaniseerde het gezegende symbool door het een ‘teken
van verbondenheid in ons dorp’ enz. te noemen en burgemeester Anton van Aert
voegde eraan toe ‘dat het Best toch anders maakt dan veel andere gemeenten’.
Tja. Hiermee is het religieuze karakter van deze intieme bijeenkomst in de
openlucht wel enigszins gerelativeerd, maar het zal duidelijk zijn dat de
annexatie van het beeldmerk-initiatief door het r.-k. volksdeel mij toch niet
echt lekker zit. Zware woorden als ‘scheiding van kerk en staat’, wil ik niet
gebruiken, maar als men het over onderlinge verbondenheid heeft, dient men zich
toch te realiseren dat we ook in Best te maken hebben met een multiculturele
samenleving, die noopt tot voorzichtigheid met het oppeppen van autochtone
religieuze tradities.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten