woensdag 24 september 2014

Heeft de gemeente Best nog tanden?

Heeft de gemeente Best nog tanden? Die vraag dringt zich op, bij voorbeeld als je het drama van De Mol 'n beetje volgt.

De Mol is een beeld van Tom Claassen dat in 2009 is geplaatst op het dek van de spoortunnel ter hoogte van de Willem de Zwijgerweg. Of je het nu wilt of niet, je kunt er niet omheen. Het is een gevaarte van bijna zeven meter hoog, dat het 'gegraaf' (van die tunnel) tussen 1998 en 2002, symboliseert. Zijn fysionomie is zodanig, dat je er kleine kinderen mee zou kunnen dreigen, als ooit met de – grim, gram grimmeland – Bietenbouw of Zwarte Piet. De Mol is dan ook in Best niet onomstreden. Ze lijkt blindelings door de gemeente voor de lieve som van 100.000 euro te zijn aangeschaft, op basis van de internationale vermaardheid van de kunstenaar en de hoge kwaliteit van diens werken.

Eigenlijk had ik me voorgenomen, er geen woord meer aan vuil te maken, maar vijf jaar na zijn plaatsing staat De Mol nog steeds in het nieuws. In 2010 bleek namelijk dat ze scheuren vertoonde en sindsdien is er onophoudelijk aan gesleuteld. Ik heb er vergeefs op de website van de gemeente in de besluitenlijsten van B en W naar gezocht, maar ik herinner mij een berichtje dat het college in een bepaald stadium de kunstenaar 'in gebreke' heeft gesteld. Hij moet dus zorgen dat het met zijn beeld piekfijn in orde komt.

Dus? Niet dus. Onlangs stond in het Eindhovens Dagblad een interview met Gerard van Opstal, die per 1 januari als kartrekker van de Bestse cultuur aan de dijk wordt gezet. Een tragedie op zich, vind ik, maar daar kom ik wellicht nog eens op terug. Van Opstal bracht in dat interview De Mol ter sprake en verklaarde: 'De kunstenaar wilde er zoveel mogelijk aan verdienen en daarom werd de constructie in China gemaakt. De gemeente had het geraamte destijds door een deskundige moeten laten inspecteren. Nu is het volgens mij niet meer te repareren en wordt het alleen maar erger.' Tot zover Gerard van Opstal, die in de gang van zaken de reden ziet waarom 'we er niks meer van horen'.

Dat laatste valt nog te bezien, nu het plaatselijke weekblad Groeiend Best weet te melden dat kunstenaar Claassen 'geen geld heeft' om De Mol te repareren. GB citeert wethouder Peet van de Loo (D66). Zij zegt: 'Ik weet dat de kunstenaar in dusdanige financiƫle positie verkeert dat hij niet in staat is het beeld te repareren. Andere bedrijven zouden het kunnen maar die moeten wel worden betaald.'

Ik bekijk die mededeling over de financiƫle positie van Claassen met gepast wantrouwen. Wie op de website van de man zijn oeuvre bekijkt en in aanmerking neemt dat, dat je bij hem niet voor een dubbeltje op de eerste rang komt te zitten (zie de prijs van De Mol), zal dat op de reguliere manier willen controleren. Met andere woorden: de reparatie betalen en, zo niet, desnoods een faillissementsaanvraag. Daarvoor hoef je als gedupeerde niet eens tanden te hebben, je dient alleen maar te weten hoe je met ons belastinggeld dient om te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten