woensdag 19 juni 2013

Bijen

Na drie weken vakantie, vonden wij op ons overdekt balkon (in makelaarstermen loggia) een bak met blauwe bloemetjes, daar liefdevol neergezet door de familie, die de boel in de gaten had gehouden. Terwijl langzaam, langzaam de zomer naderde, verscheen daar boven die bloemen opeens 'n bij! Ik heb hier een uitroepteken gezet want je moet wel soep in je ogen hebben als je niet al eens ergens gelezen of gezien hebt dat het over de hele wereld niet goed gaat met de bijen en dat het niet overbodig is, je daar ongerust over te maken.

Al in maart 2011 maakte het VARA-onderzoeksprogramma Zembla een tv-documentaire over het probleem, waarin deskundige mevrouw Van der Zee zei dat Nederland met 30% bijensterfte aan de top in Europa staat. Die mevrouw zei ook dat 70% van wat in de winkel van de groenteboer ligt, afhankelijk is van de bestuivingsarbeid van bijen. Maar, in tegenstelling tot landen als Frankrijk, maakt de politiek hier zich liever druk over de scheet van een Kamervoorzitter dan dat ze maatregelen overweegt tegen de waarschijnlijke hoofdoorzaak: nieuwe typen landbouwpesticiden. 'Den Haag' verlaat zich op een professor in Wageningen, die zijn onderzoeksinstituut laat financieren door...de chemische industrie.

Terug naar mijn balkon. Na 'n paar dagen kreeg de bij gezelschap van een collega. Was-ie getipt? Opeens realiseerde ik me dat wij weliswaar in een mooie groene wijk wonen, maar dat daar nauwelijks bloemen zijn te vinden. In het voorjaar wat narcissen en dan heb je het gehad. En de bewoners houden steeds meer van onderhoudsvrije coniferen en steentjes, waar ze hun auto op kunnen parkeren.

Die bijen op onze bloembakje, zouden die uit de kasten van onze imker in Aarle komen? Op zoek naar honing, zijn ze immers bereid honderden meters af te leggen. Bij die Aorzelse imker haal ik af en toe 'n paar potjes honing, ook als hij ze niet met een bordje langs de straat te koop zet. We zijn erkend als vaste klanten.

Vorige week ving ik bot. 'Ik heb alleen nog wat dikke honing', zei de imkersvrouw. Waren de bijenkasten dan niet zoals elk jaar naar de bloesembomen in de Betuwe geweest? 'Jawel', zei mevrouw, 'maar door het koude voorjaar hebben ze alles zelf opgegeten. Wat we hebben, moet nog geslingerd worden.' Over 'n maand mag ik nog eens informeren. Ik begin onderhand te denken dat in Nederland niemand meer gelijk heeft, behalve de bijen.

(Gesproken column voor Omroep Best, 19.06.13.)

YouTube-versie van de tv-documentaire van Zembla over bijensterfte in Nederland:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten