zaterdag 6 april 2013

Toeritdosering?

Mededeling ING vanmorgen  om 9:15 uur: U kunt uw gegevens tijdelijk niet bekijken. Probeert u het later nog een keer. Onze excuses voor het ongemak. Meer informatie

De link werkt niet. Merkwaardig, als ik daarna uitlog, kom ik bij mijn spaargegevens. Ga je vervolgens naar de tab betaalrekeningen dan kom je weer in het inlogscherm. Althans zo ging het bij mij de eerste keer. De tweede keer logde ik, zoals het hoort, weer geheel uit.

DDoSaanvalVolgens hen die het weten kunnen, zijn ING, ABN-Amro en eerder deze week


Lees ook dit artikel op techzine.nl, waaraan het plaatje is ontleend.
ook Amerikaanse banken, niet voor het eerst, slachtoffer van een DDoS-aanval. Dat is dus iets heel anders, dan de storing bij ING, die Nederland woensdag op z’n kop zette. Toen ik voor het eerst van DDoS hoorde, dacht ik aan DOS, Disk Operating System, dat onschuldige vroege computer-besturingssysteem dus, waarvan zelfs ik nog opdrachtcodes heb ingetikt en dat, al dan niet uit nostalgie, nog steeds door sommige computeraars wordt gekoesterd en gebruikt. DOS is trouwens nog in Windows vertegenwoordigd, althans zeker tot in versie 7. Daar is door de liefhebbers nogal eens lacherig over gedaan. Dit allemaal terzijde, want:

DDos staat voor Distributed denial of service, vrij vertaald: Massaal veroorzaakte dienstweigering. Aangestuurd door de meestal onvindbare boosdoener, beginnen duizenden computers, verspreid over de hele wereld, op een bank of andere webdienst in te loggen, waardoor een onafzienbare file ontstaat. Wie denkt dat hier wel eens politiek achter zouden kunnen zitten, is helemaal niet dom. Maar, helaas, we weten het (nog) niet. En cybercriminaliteit is het zeker.

Wat zou je er tegen kunnen doen, behalve spoorzoeken naar de boze genius? Zelf ‘toeritdosering’ toepassen? Het zou de files op de aanvoerwegen alleen maar verlengen.

Het is nu ‘n uur later. Om dit stukje af te ronden, pas ik deze aanwijzing toe: Probeert u het later nog een keer.

Ja! File opgelost, En mijn ingeplande verzekeringspremie is betaald.

En, o ja, de storing bij het betalingssysteem IDeal houdt natuurlijk rechtstreeks verband met de cyberaanval op de banken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten