dinsdag 20 november 2012

Privégeleuter

Tot de irritaties die sommige media bij mij oproepen, behoort het ouwe-jongens-krentenbrood-gedoe. Ik denk dat wat betreft de radio, de succesvolle BNR  ermee is begonnen, maar hier geldt toch min of meer le ton, qui fait la musique: hoe ver je daarin kunt gaan.

Zo'n Bas van Werven, destijds anchorman bij BNR, tegenwoordig fysiek imposant present in Een Vandaag, die een bericht over een schadelijk kevertje afsloot met  'stouteheersbeestje’, da's grappig. Maar als 'leuk' bedoelde opmerkingen over het privégedrag van een verslaggever in het Radio 1 Journaal, vallen wat mij betreft bijna altijd verkeerd. Ik heb daar niks mee te maken. Punt uit

Ik wil van dat journaal nieuws en geen (persoonlijke) meningen, laat staan privégeleuter. Te vaak wordt journalistiek verward met al dan niet vermeend columnisme. Vanmorgen ging het over het vers opgedoken gegeven dat vrouwen doorgaans zuiniger, dus duurzamer autorijden dan mannen. Werden we door Lara Rense (ex BNR) geconfronteerd met het testosterongehalte van haar copresentator Marcel Oosten: 'Zoals jij op een verkeerslicht af rijdt....'  Waarop Oosten: 'Ja, ik kan er niet tegen als er dan zo'n sukkel voor me zit.'  Word eens volwassen, man.

De presentatoren van Met het oog op morgen mogen dat late avond-radioprogramma openen met een persoonlijke noot over de actualiteit van de dag. Zeg maar ‘n minicolumn. Dat is zelden een schot in de roos. Het talent daarvoor is lang niet iedereen gegeven, ook al kan je er als presentator best mee door.

Nederlanders gaan door voor tamelijk nuchter, maar wij kunnen toch nog wel wat van de Vlamingen leren. Ik hoorde het zojuist een Belg, eveneens op Radio 1 heel netjes zeggen: 'Jullie zijn wat extraverter.' Met andere woorden: doe toch maar normaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten