zaterdag 22 september 2012

Bisdomblad

ed_bisdomblad_326x473Bestaat in het Oost-Brabantse het Bisdomblad nog? De Sint-Jansklokken? Mogelijk alleen nog in digitale vorm of zoiets.

Geen nood, het Eindhovens Dagblad, voorziet. Alsof  het r.-k. dagblad De Tijd, ongeacht zijn kwaliteit destijds de pastoorskrant genoemd, uit de doden is opgestaan.

Het ED opent heden met een ‘open brief’ van een huisarts aan bisschop Hurkmans over de actuele perikelen in zijn diocees. Niet zonder ironie, met de archaïsche aanhef Hoogwaardige excellentie monseigneur. Let op het ontbreken van de komma achter ‘excellentie’, een aanspreektitel die binnen de
r.-k. Kerk trouwens alleen een kardinaal toekomt.

Een artikel, dat op de opiniepagina niet mis zou hebben gestaan, maar waaraan naar mijn idee, het merendeel van de ED-lezers geen behoefte heeft.

Is dit nieuwe journalistiek? Moeten daarvoor het nieuws, de minstens zo sterk het tijdsgewricht tekenende Facebook-rellen, naar de onderkant van de voorpagina worden gedrukt?

Iemand in mijn omgeving, geen journalist zijnde, vroeg: ‘Wie bepaalt zoiets?’

In mijn geheugen tastend, opperde ik: ‘De eindredacteur, in overleg met de hoofdredactie, neem ik aan.’

Die hoofdredacteur heeft dus heel wat uit te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten