Rijkswaterstaat vindt het niet nodig ‘infrastructurele aanpassingen’ te doen aan de A58 bij Oirschot. Dit weggedeelte heeft de twijfelachtige eer op de derde plaats te staan van onveiligste plekken van het wegennet. Op dat punt gaan drie rijstroken over in twee.
Dat er zoveel ongelukken gebeuren heeft niet zozeer met snelheden te maken, als met ´onvoldoende ritsen´, zei meneer Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie Diensten tegen het ED. Sssss. Onvoldoende ritsen houdt volgens mij in, de ander niet de kans geven in te voegen, wat betekent dat je niet bereid bent, het gaspedaal even los te laten.
Eerder deze week zag ik in datzelfde ED een foto van minister Schultz van Haegen, die een smart mobility-apparaat <-bediende, een ´slim kastje´ dat in een auto was ingebouwd. Dat kastje zou op den duur automobilisten individueel moeten gaan waarschuwen voor onveilige omstandigheden en hun bij voorbeeld moeten adviseren, hun snelheid aan te passen. Zoiets. Om de een of andere manier denkt men dat de automobilist daar wel naar zal luisteren. Dit in tegenstelling tot zijn niet reageren op soortgelijke boodschappen op displays boven de weg. ‘Prachtinnovaties’, noemt Schultz op voorhand het pakket slimheidsmaatregelen dat momenteel ten koste van 72 miljoen wordt getest.
Ik help het de minister hopen, dat haar verwachtingen zullen uitkomen, maar vooralsnog denk ik dat het ‘slimme kastje’, mits aanwezig, zich boven de neus van de weggebruiker bevindt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten