maandag 24 oktober 2011

Busje komt zo….mooi niet

Er is ‘n hoop te doen over de plannen van de gemeente Eindhoven, de gratis bus met de stadspas voor onder anderen 65-plussers, ook uit sommige randgemeenten, waaronder Best, met ingang van 1 januari 2013 af te schaffen. Bezuiniging.

Jos Kessels schreef er bij voorbeeld vorige week in het ED een uiterst venijnig stukje over, waarbij vooral Eindhovens burgemeester, Rob van Gijzel, er van langs kreeg. Als bestuurder die het als het over de besteding van overheidsgelden (onze centen) gaat, zichzelf vooral niet vergeet.

Ik ben zo’n 65-plusser en was blij met die stadspas, die ik dan ook voor 2012 zal proberen te verlengen. Ik gebruikte de kaart voornamelijk voor controlebezoek aan het Catharinaziekenhuis, waarmee ik voldeed aan de doelverwachting van Eindhoven – de bus in plaats van de auto.

Was, gebruikte, voldeed. Verleden tijd dan? Hoewel ik dus die pasverlenging zal aanvragen, betwijfel ik toch
of-ie mij nog veel nut zal bewijzen. En wel hierom:

Vorige week vrijdag stond ik aan de Raadhuisstraat in Best op lijn 145 te wachten, die volgens verschillende displays om 14:56 uur voorbij zou komen. Niet dus. Te voet (2 km) naar huis. Gezond, dat wel. Maar je zult daar maar met je bagage staan voor Eindhoven Airport.

Het gebruik van de 145 is sowieso onaantrekkelijker geworden, sinds de frequentie in december 2010 van een half uur is teruggebracht tot een uur. Goed OV staat of valt met haar frequentie. Als ik om half elf in ‘t ziekenhuis moet zijn, zou ik de bus van 9:56 uur in de Bestse wijk Heivelden moeten nemen. Anderhalf uur inclusief wachten.  Dat is me te gortig.

En dan laat ik nog buiten beschouwing, dat de chauffeurs van Hermes/Connexxion de onhebbelijke gewoonte hebben, niet bij de haltes te wachten tot het aangegeven tijdstip van vertrek. Zodat je voor alle veiligheid 10 minuten voor dat tijdstip aanwezig moet zijn.

Busje komt zo…mooi niet.

1 opmerking:

  1. Reactie op hhBest:

    http://www.hhbest.nl/index.php/2011/10/24/busje-komt-zomooi-niet/#comment-1005

    BeantwoordenVerwijderen