maandag 18 april 2011

Omtrekkende bewegingen

Hoe moet je de reacties van de Eindhovense politiek op het miljoenentekort van PSV omschrijven? Het eerste wat je invalt, is meestal het beste: Omtrekkende bewegingen. Want dan krijg je alvast verklaringen als: ‘PSV is van grote waarde voor de stad en dat moet je meewegen.’ Klinkt me heel bekend in de oren. Je hoort het ook als het over Eindhoven Airport gaat: van groot belang voor de Brabantse economie. Met andere woorden het milieu moet maar even wachten.

Ik heb medelijden, niet zozeer met PSV. Ze bekijken het maar. Directeur Tiny Sanders – wat een arrogante kop zeg, daar op die foto, genomen van de tribune bij Heraclesheeft  - via vaste spreekbuis Eindhovens Dagblad al geopperd, dat er structureel (dat betekent gedurende een significant aantal jaren) 5 miljoen méér uit sponsoring moet worden gemolken. Niet dringen aub, u bent zó aan de beurt. Nee, mijn medelijden geldt de politiek, die het zelf heeft over een ‘duivels dilemma’.

Omtrekkende bewegingen. Ja, je zult maar als politieke partij in je program hebben staan dat je er als gemeente niet bent om professionele sport te financieren. Het is niet meer of niet minder dan een verkiezingsbelofte, die de fans en supporters natuurlijk volledig is ontgaan. Trouwens, we zullen wel es zien. ‘Betalen of je kop gaat eraf.’ Zoiets.

Ook ‘n goeie: ‘Ik wil eerst weten, hoe het zo is gekomen.’ D66-er Marco van Dorst. Moeten we dat vanuit onze skaiboxen nog gaan uitleggen?

Het ‘dilemma’ heeft, zoals menige déconfiture in deze alsmaar voortdurende crisis, één voordeel: Het leert de bobo’s en de heren voetballers, mitsgaders hun veeleisende partners, een toontje lager zingen. Niet dat ze dat direct – zie de bankiers – zullen snappen, maar laat ik het zo zeggen: het werkt helend en sanerend. Hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten