donderdag 23 september 2010

Friemelende kamerleden

Het toppunt van hypocrisie is natuurlijk, als kamerlid schande spreken van de tweet van een collega, waarin deze een sneer uitdeelt richting Nationale Ombudsman. Wie nooit een ‘schandalige’ tweet intikt, werpe de eerste steen. Kenmerk van Twitter is immers het spontane, niet altijd even doordachte zinnetje van (maximaal) 141 tekens. Ik ben de afgelopen jaren als twitteraar wat dat betreft al heel wat tegen gekomen, ook van politici.

Straks krijgt betrokkene – PVV-er Hero Brinkman - er ook nog de schuld van dat Kamervoorzitter Verbeet de goêgemeente heeft verzocht, tijdens de debatten niet meer te twitteren. Hoewel Twitter voor de journalist uiteraard een, laat ik zeggen, aardige bron kan zijn, ben ik geneigd de praeses gelijk te geven. Telefoneren in het openbaar (Ik hoorde gisteren nog op een terras een of andere patser tijdens zijn te declareren lunch met secretaresse of minnares even een ‘representatieve auto’ bestellen) is ergerlijk, het gefriemel met het mobieltje door inmiddels 100 van de 150 kamerleden ministers en zelfs de MP, is dat des te meer. Van Balkie heb ik trouwens, geloof ik, ooit één tweet gelezen en die luidde: ‘Goede morgen, Nederland!’. Jos Kessels merkte deze week nog op over zo’n friemelaar: ‘Eerst dacht ik dat-ie met zichzelf zat te spelen’. Dat was Geert Wilders niet, want die doet alleen close als-ie met z’n balpen z’n neus omhoog duwt en twittert kippig met gestrekte arm.

De Kamer staat er vandaag in de Wegener kranten gekleurd op, doordat de Haagse redactie op het idee was gekomen, foto’s van ‘n  stuk of zeven twitterende kamerleden aan te bieden. Ontluisterend, voor zover dat nog mogelijk is.

De Kamervoorzitter voere een plas-, rook- en twitterpauze in. Want nieuwsgierig naar de uitglijders van de leden blijf ik natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten