vrijdag 9 juli 2010

Vrije marktwerking

Twee keer per week moeten we om medische redenen in het centrum van Eindhoven zijn. Telkens voor minder dan een uur. Betekent 2 euro voor een goor parkeerterrein aan de Fuutlaan. Ja. de gemeente weet daar wel te incasseren, zoals uiteraard ook op andere plekken in de stad. En maar uitbreiden die zones van betaald parkeren. Ja de studiereis van Rob van Gijzel dezer dagen naar Zuid-Afrika moet toch ergens van betaald worden?

Als het op parkeren aan komt, weten ze op Eindhoven Airport, waar de gemeente een dikke vinger in de pap heeft, ook waar Abraham de mosterd haalt. Volgens het ED kost het daar tussen de 18 en 28 euro per dag. Sinds ‘n maand of drie geldt betaald parkeren ook op het aangrenzende bedrijventerrein. Ze hebben daar in Eindhoven flink de smaak te pakken.

Maar op deze manier creëer je als gemeente natuurlijk wel een niche. Je hoeft als vrije ondernemer in de periferie van de luchthaven, die als gevolg van een Brabants minderwaardigheidscomplex geen Welschap meer mocht heten, niet zo héél slim te zijn om te bedenken, dat er enige winst te halen valt met ongebruikte ruimte op je terrein. Zo’n ondernemer is onder anderen een garagehouder, die aan de Luchthavenweg parkeerplaatsen aanbiedt voor 5 euro per dag. Daarnaast is er een parkeerbedrijf (!), dat een kleine 400 auto’s kwijt kan op ongebruikte parkeerruimte bij leegstaande kantoorgebouwen.

Je voelt het al aankomen. Airport en de gemeente hebben beide ondernemers de oorlog verklaard, waarbij – altijd makkelijk –  met de bepalingen in bestemmingsplannen wordt gewapperd. Dwangsommen die oplopen tot 180.000 euro. Het woord is binnenkort aan de bestuursrechter in Den Bosch, aan wie beide ‘vrije ondernemers’  het geval hebben voorgelegd.

In het algemeen moet ik er niet zoveel van hebben, maar voor één keer geloof ik dat privatisering in het belang van de consument kan zijn.

1 opmerking:

  1. Tweet van ED.
    Rechter: 'Parkeren rond Airport mag' http://bit.ly/agi4Ak

    BeantwoordenVerwijderen