vrijdag 18 december 2009

Ontvrienden

Woord van het jaar. Ik dacht dat het twitteren was. Maar nee, het is ontvrienden. Het hangt er maar van af, wie dat bepaalt. In dit geval organiseerden uitgeverij Van Dale Lexicografie (O jee, dan heb ik al aarzelingen, want volgens mij is dat een geldmachine die draait op 'n soort gezag dat eigenlijk geen gezag is) en dagblad De Pers, een gratis krant die volgens velen allang verdwenen had moeten zijn en volgens vele anderen binnenkort zal verdwijnen, hoewel Wegener Nieuwsdruk Brabant in Best zojuist een vette order van die krant in de wacht heeft gesleept.

Ontvrienden. Het klinkt onvriendelijk en dat past wel bij het jaar 2009, vind ik, maar toch: verklaar u nader. Het heeft, zo delen de initiatiefnemers mee, te maken met het schrappen van vrienden uit lijstjes op vriendensites als Facebook en Hyves. Dus eigenlijk met vrienden die eigenlijk geen vrienden zijn, maar je door softwaregiganten als Microsoft als zodanig worden opgedrongen, als je min of meer toevallig 'lid' bent geworden van zo'n internetclub. Het heet niet voor niks Hyves. Ik heb me eens laten uitleggen dat dit woord zoiets betekent als bijenkorf. Heb je daar een vriend (het kan ook een vriendin zijn) dan word je tegen wil en dank geconfronteerd met de vrienden van die vriend. Ga je daar op in, dan ben je binnen de kortste keer op weg met het aanhalen van vriendschapsbanden tot in de honderd-en-zestigste macht.

Zo kan ik me voorstellen, dat als je aan 6500 vrienden een lijstje voorlegt met onder meer Mexicaanse griep (trouwens  een begrip en geen woord, meneer of mevrouw Van Dale) hypotheekleed en ontvrienden, dat dan veruit de meerderheid kiest voor het grootste leed dat hem is aangedaan, namelijk het ongevraagd presenteren van virtuele vrienden.

Hoe oninteressant eigenlijk. Maar dat zijn de verkiezingen van al die huppelepups van het jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten