zaterdag 12 december 2009

Letter met gaatjes

VPROGIDS In de VPRO GIDS, die ik een zeer goed weekblad vind, las ik onder het kopje ecofont de volgende mededeling: 'De artikelen op pagina 14 t/m 19 zijn gezet uit het 'Ecofont' Spranq Eco Sans, een letter met uitsparingen, waardoor tot 20% minder inkt gebruikt wordt.'

Het eerste wat bij me opkwam was de vraag: als dit zo'n groen lettertype is, waarom dan alleen die zes pagina's? Ja, bedoelde pagina's zijn geheel gewijd aan 'groen produceren' en aan ecoproducten. Maar toch.

Maar oogt het 'n beetje? De broodletter (10 pts, denk ik) redelijk. Bij de koppen en kopjes ga je ze zien, de gaatjes. Ik heb dat lettertype Spranq Eco intussen op mijn computer geïnstalleerd en zit nu deze tekst in OpenOffice (de groene variant van Word zal ik maar zeggen :-) te tikken. spranq Helaas, het ziet er niet uit... Nogal grijzig. Als ik het ooit in brieven zou gebruiken, dan moet ik er wel 'n verklaring bij zetten, anders denkt de ontvanger dat ik aan verkeerde zuinigheid lijd. Voor alle duidelijkheid. De regels die je nu leest zijn gewoon in Times New Roman.

Goed dat er een link onder het VPRO-verhaal stond, anders zou ik aan een in de verkeerde maand geplaatste aprilgrap hebben gedacht. Www.spranq.nl brengt je bij een collectief van webdesigners en grafische (!) ontwerpers. En zij leiden je naar 'Ecofont, het groene lettertype met gaatjes'. De daarop gegeven toelichting wil ik mijn lezers niet onthouden:

'Voor de prints die je dagelijks maakt gebruik je niet alleen papier, maar ook inkt. En volgens ons raakt je inktcartridge (of je inkttoner) onnodig snel leeg. We hebben daarom een lettertype ontwikkeld: het Ecofont. Na de gatenkaas is er nu ook een Nederlands lettertype met gaten.

Een goed idee is altijd simpel: kijk hoeveel je van een letter kunt weglaten met behoud van de leesbaarheid. Na een testfase met allerlei vormen is de keuze gevallen op het uitsparen van kleine rondjes. Het resultaat is het Ecofont dat tot zo'n 20% minder inkt gebruikt. Het Ecofont is gratis te downloaden en te gebruiken. Er is ook een professionele oplossing voor de kantooromgeving: Ecofont professional.'

Toch mooi van Spranq en van de VPRO natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten