zaterdag 9 mei 2009

Een geweigerd monument


De schrijver Arnon Grunberg heeft een wekelijkse column in de VPRO GIDS, die ik – hoewel de stukjes nogal zwaar filosofisch getint zijn – altijd graag lees. Deze week merkte hij op: ‘Niet zo lang geleden was je een extremist wanneer je meende dat vrouwen kiesrecht moeten hebben en joden burgerrechten.’  Einde citaat. Interessant. Je zou ook kunnen zeggen: ’Nog veel korter geleden was je een extremist als je vond dat homo’s moeten kunnen trouwen.’ Het is slechts toeval dat Grunberg dit voorbeeld niet heeft gebruikt.

Eigenlijk mag je niet van homohuwelijk spreken, heb ik begrepen, want dat is, laat ik zeggen,  een categorische manier van uitdrukken. De erkenning van het huwelijk van mensen van hetzelfde geslacht is namelijk niet meer dan een geval van gelijkstelling: het maakt niet uit van welk geslacht je bent. Iedereen mag met iedereen trouwen, al gelden nog restricties  voor mensen die tot op zekere hoogte aan elkaar verwant zijn. Pa en dochter bij voorbeeld.

Tot mijn verrassing vernam ik dezer dagen uit de krant dat het homohuwelijk – laat ik het gemakshalve nog maar even zo noemen – in Best  is uitgevonden. Dat werd aldus verklaard: Eén van de gangmakers is de hoofdredacteur van de Gaykrant, Henk Krol,  en dat blad wordt in Best gemaakt! Een wat geforceerde gedachtegang, vind ik. Heel iets anders dan bij voorbeeld het gegeven dat de uitvinder van het gipsverband, de negentiende-eeuwse militaire dokter Mathijsen, in Budel  is geboren.

Dus vind ik de heisa die nu is ontstaan door het besluit van de gemeente Best om géén monument te plaatsen, ter herinnering aan het bedenken van het homohuwelijk aldaar, ‘n tikkeltje overdreven. Ook al meent Henk Krol dat het het beeld de tastbare trots had kunnen worden van – en nu citeer ik het ED – ‘hét mooiste exportproduct van Best’.   Van het argument, dat je daarmee het aantrekkelijke perspectief wegneemt dat massa’s al dan niet getrouwde homo’s vanuit de hele wereld naar dat Bestse monument zouden komen kijken, ben ik niet onder de indruk. En ik hoop nou maar dat men mij geen extremist zal vinden.



(Gesproken column Omroep Best 13 mei 2009, 18:10 uur.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten