donderdag 23 april 2009

Bril

Vanmorgen tikte iemand op het discussieplatform Plein 568X een soort excuusbriefje, omdat-ie zich opgelaten voelde, zich dezer dagen op dezelfde plaats laatdunkend te hebben uitgelaten over de schrijver/columnist Martin Bril. Wist niet dat die stervende was.

Als iemand in de terminale fase van kanker verkeert, zoals bij de gisteren overleden Bril het geval was, vindt men dat kennelijk not done. Ik heb daar ‘n enigszins afwijkende mening over. Zeker in dit geval, waarin de columnist allerminst besmuikt omging met zijn situatie, eerder letterlijk geneigd was te blijven doorgaan totdat hij er bij neer zou vallen. Als ik het goed heb, ging zijn laatste stukje in de Volkskrant over de onvermijdelijke aanschaf van een rolstoel.

Maar als men zich in zo’n situatie gerust kritisch mag uitlaten over de kwaliteiten van betrokkene, wil dat nog niet zeggen dat die situatie ook de drijfveer kan zijn tot een buiten-proportionele ophemelarij. En dat is de afgelopen uren aan de gang, onder aanvoering van hoofdredacteur Pieter Broertjes van de Vk: ‘Dit is ‘n enorme klap voor onze krant.’ 

Hier zakt me echt de broek van af. Dat zegt de man, die een van de beste van onze columnisten, Jan Blokker, na 35 jaar zonder enig pardon aan de dijk zette, zich kennelijk niet bewust van de klap die hij daarmee ‘zijn krant’ toediende.

Zit ik hier op mijn beurt te overdrijven? Terwijl ik een en ander overwoog,  las ik op Twitter twee reacties, die bij mij elke twijfel daarover wegnamen. 1. Bert Brussen:  ‘Zul je zien dat als Kluun dood gaat alle winkels een week dicht gaan.’ 2. Bert Wagendorp, Volkskrant-columnist: ‘Goedemorgen iedereen. Bril ja.’

4 opmerkingen:

  1. Hoe omstreden de kwaliteiten van Martin Bril zijn, blijkt uit deze ontboezeming van Sante Brun + reactie: http://santebrun2.blogs.com/my_weblog/2009/04/bril.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies. Hij leek me geen aardige man, maar hij kon wel een stukje schrijven, met name over niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of hij al dan niet aardig was, is bij mij niet zozeer im Frage, wel is relevant, of zijn kwaliteiten de buitensporige aandacht van de media aan zijn overlijden rechtvaardigen. Mwah dus. Wat dat betreft sloeg Bert Brussen de spijker op z'n kop met de verwachting, dat bij overlijden van Kluun de winkels een week dicht gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De hype rond Bril heeft tot dusver ongekende vormen aangenomen, zelfs een plaatselijke huis-aan-huisblad in Oirschot meende te moeten inhaken en meldde in opperste onnozelheid dat Bril ooit over de Pieterskerk in Oirschot schreef dat het een 'monstrueus' gebouw is. Die kerk is een van de fraaiste voorbeelden van Brabantse baksteengothiek.

    BeantwoordenVerwijderen