dinsdag 17 maart 2009

OM, waar ben je nu weer mee bezig?

In Eindhoven is gistermiddag een tbs-er uit de forensische kliniek aan de Boschdijk ontsnapt. ‘Omwonenden werden door de politie per sms-alert op de hoogte gebracht’, meldt het ED.

Het venijn van het krantenbericht blijkt weer eens in de staart te zitten: ‘Een zegsman van het Openbaar Ministerie’ (sorry, maar ik wil dan altijd weten wie) ‘wilde niet ingaan op de vraag waarom de man tot tbs is veroordeeld. Of de man gevaarlijk is, wilde het OM ook niet zeggen.’

Nou vráág ik je.  Of eigenlijk vraag ik: OM, waar ben je nu weer mee bezig? Wel toestaan dat er wordt ge-smst en dat er een signalement wordt verspreid – blank, fors postuur en zwart, zeer kort haar – maar dan het cruciale gegeven of de man al dan niet gevaarlijk is, onder de pet houden, evenals de reden van de tbs in dit geval, een per definitie openbaar gegeven, buitengewoon relevant bij een ontsnapping die per sms-alert wordt gepubliceerd.

Ook de instelling waaruit de man is ontsnapt, GGzE, doet geheimzinnig. De woordvoerder (daar is-ie weer) wilde niet zeggen, hoe de man kon ontsnappen. Kan ik me indenken, maar dat we ook zijn leeftijd niet mogen weten, versterkt mijn wantrouwen, niet jegens de ontsnapte man, maar tegenover de GGzE.

(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten