zaterdag 7 februari 2009

Rotonde

Gek, hoe één zinnetje in een krant je herinneringen in het geweer kan brengen. Zoals: 'Ze verongelukten op de rotonde van Heerenveen.'
Die rotonde is een van de eerste in Nederland die ik heb gekend. Ja, er was ook zo'n ding in Venlo, waarvan bekend was dat het verkeer er altoos voorrang had (ver voordat dat overal werd ingevoerd, behalve tot op heden in het eigenwijze Brabantse dorp Best). Dat hield verband met de vele Duitsers die daar in Venlo langs kwamen, geloof ik.
Maar ik dwaal af. De Heerenveense rotonde dus. Min of meer een sensatie. Je kwam er langs als je van Leeuwarden richting Zwolle reed.

Voor sommige mensen was die rotonde als verschijnsel een complete verrassing. Voor wijlen Gerard van Wageningen bij voorbeeld, een letterlijk aristocratische redacteur van Het Vrije Volk, tevens beheerder van het familiekasteeltje Poptaslot te Marssum.

Gerard was in de jaren vijftig van de vorige eeuw een van de eersten bij het HVV in Leeuwarden die een eigen autootje had. Zelf gefinancierd uiteraard. De rest van de redactie was nog aangewezen op een bakfiets, geloof ik. Concurrent Leeuwarder Courant pronkte inmiddels met een Citroën DS! En het zou nog zeker vijf jaren duren voordat op de redacties van de Brabantse kranten de auto z'n intrede deed.

Onze rooie jonker - nou ja, ik weet eigenlijk niet zeker of hij die adellijke titel wel had of voerde, maar hij zag er met zijn martiale snor zeker naar uit - maakte zijn status van sociaal voelend heerschap waar door iedere lifter mee te nemen. Zo ook twee dametjes, die ergens bij Joure naar hem hadden staan wuiven. Ze moesten naar Bolsward en ook dan passeer je de rotonde van Heerenveen.

Aangenaam koutend met zijn gezelschap chauffeerde Gerard op die rotonde af en...reed rechtdoor. De gevolgen laten zich raden, maar ik mag zeggen dat het allemaal relatief goed is afgelopen. Als Gerard van Wageningen later gewag maakte van zijn avontuurtje met de twee dametjes, zei hij: 'Opeens kwam er een rotonde op me af!' De rotonde van Heerenveen, vandaag weer eens opgedoken in een krantenstukje.


(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten