zaterdag 17 januari 2009

Radio die ook 'n beetje tv is

Mijn geƫxperimenteer met reguliere media via het www (Zie mijn vorige stuk, Mediacontact met het vaderland) heeft tot een, ik kan wel zeggen, unieke ervaring geleid.
Al jaren luister ik via de podcast regelmatig naar het radioprogramma Desmet Live, sinds september 2008, na verhuizing van deze bekende studio naar een verdieping van de nieuwe Openbare Bibliotheek Amsterdam, OBA Live geheten. Het is een programma met gasten uit de wereld van cultuur, politiek en maatschappij. Er zijn drie min of meer in de marge (op Radio 5) opererende omroeporganisaties mee actief: LLiNK met de presentatoren Pieter Hilhorst (maandag) en Teun van de Keuken (woensdag); op dinsdag zenden de moslimomroepen NMO en NIO om en om uit met presentatrice Hatice Kursun, op donderdag is de IKON aan de beurt met Jurgen Maas en op vrijdag presenteert Theodor Holman van HUMAN het programma, waarbij 'vrijdenker' Max Pam als vaste gast fungeert. Meer info geeft de website http://www.obalive.nl.Steevast worden luisteraars uitgenodigd, naar de vierde verdieping van de OBA
aan de Oosterdokskade in Amsterdam te komen, om getuige te zijn van het hier plaats vindende 'spontane radio maken'. Maar wie in z'n luie stoel wil blijven zitten, kan ook via eerder genoemde website alles volgen met z'n laptop. Radio die ook 'n beetje tv is! Ik heb dat gisteravond voor het eerst gedaan en ik moet zeggen, ik heb genoten van de informele sfeer, waarin op een veel diepgravender manier dan op de reguliere tv de meest uiteenlopende actuele onderwerpen werden behandeld. Ik wist het natuurlijk al wel van de podcasts, maar de bijbehorende beelden van met elkaar pratende mensen, in een weinig pretentieus decortje, waar ook af en toe iemand te zien en te horen was die niet was 'ingeprogrammeerd', voegden in zoverre iets toe, dat je je veel gemakkelijker kon concentreren. Dat werd tevens in de hand gewerkt, door het ontbreken van visuele en auditieve overbodigheden, die nogal eens aan talkshows op tv (daarom heten ze natuurlijk ook zo) worden toegevoegd. Over ijdeltuiterij van onder anderen tv-presentatoren wil ik het hier even niet hebben.

Nu had ik daar bij OBA Live van vrijdag 17 januari ook wel iets met de onderwerpen. Vooral met 'de situatie bij de dagbladen en wat daaraan te doen', besproken door de journalisten Marc Chavannes-op de foto rechts (NRC) en Martin Sommer (Volkskrant). Chavannes vindt, dat de publieke omroepen hun 'verdieping' (waaraan het nu ontbreekt) moeten zoeken bij de doorgewinterde dagbladjournalistiek. Uiteraard voor meer dan een bescheiden aftiteling. Met dat laatste heeft de Volkskrant, die wel eens heeft samengewerkt met de VPRO een redelijk bittere ervaring, meldde Sommer, die dat overigens geen reden vond, om het idee van Chavannes te bestrijden.

Inclusief de vaak originele benaderingen van MaX Pam, heb ik tijdens dit uurtje radio, dat ook een beetje tv is, op het puntje van m'n stoel gezeten.

Zie ook: Mediacontact met het vaderland



(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten