zaterdag 17 januari 2009

Mediacontact met het vaderland

Als je, zoals ik, máánden in het buitenland zit en op je domicilie over breedband-internet beschikt, dan ga je dat medium, zeker als je journalist bent, zoals ik, natuurlijk onderzoeken op zijn nieuwste mogelijkheden tot contact met het vaderland.

Bij mij ging dat gepaard met zorgvuldige voorbereidingen, zoals het nemen van een drietal online-abonnementen op dagbladen, twee landelijk, één regionaal, alledrie 'kwaliteits', want ik zie niet in, waarom landelijke bladen zich zo'n titel wel mogen aanmatigen en een goeie krant met een verspreidingsgebied van beperktere omvang niet.
Tevoren was bekend, dat ik de Spaanse televisie zou kunnen ontvangen (waaraan ik gezien de taalbarrière weinig heb) plus de BBC, CNN en een aantal andere Engelstalige zenders via een satellietontvanger. Voor het NOS Journaal en programma's als Pauw en Witteman, respectievelijk De Wereld Draait Door, ben in aangewezen op Uitzending Gemist, een site die misschien gemakkelijk navigeerbaar lijkt, maar dat in de praktijk niet is. Bovendien doet de NOS rare ding'n. Achter de link NOS Journaal 24, die dus pretendeert continu het laatste journaal te vertonen, gaat bij voorbeeld ook, zonder dat je daar op uit bent, het Jeugdjournaal schuil. Een ongewenste koppeling en ik heb dat de redactie ook per email laten weten. Toch mooi dat je op die manier je ergernis kunt ventileren.

Radio beluister ik al járen via internet. Met enkele klikken krijg je elke gewenste zender live streaming binnen. Nog niet zo lang geleden wilde dat nogal eens stotteren, maar daar is nu geen sprake meer van. Mijn Spaanse huiskamer klinkt als een Nederlandse! Nogal wat Nederlandse en Vlaamse radioprogramma's komen tot mij via podcastafleveringen die ik op een mp3-speler zet en 's nachts beluister als ik voortijdig wakker word. Ik vang daardoor meer op dan ik voorheen gewend was, mijn radiogebruik vrijwel beperkend tot 's morgens in bed en onderweg in de auto.

Komisch: Terwijl ik deze regelen tik, onder begeleiding van een walsje door Classic Radio, raakt de accu van mijn laptop leeg, met als effect dat het walsje blijft steken bij steeds dezelfde maat en de cursor van mijn tekstverwerker eveneens op afbetaling begint te werken. Gauw weer aan de infuus. In een tweede stuk ga ik in op een enerverende ervaring: radio die ook een beetje tv is.
Foto: Theodor Holman en Max Pam tijdens een uitzending van OBA Live.



(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten