woensdag 14 januari 2009

Bussen

Blijf ik bussen?
De provincie Noord-Brabant, het Regiobestuur Eindhoven en natuurlijk busmaatschappij Hermes die eigenlijk Connexxion is, zien dat graag. Die hebben mij als 65-plusser als het ware de bus ingeduwd met een vijftien-strippenkaart voor 4,50 euro – 30 ct per reis, blijft ’n uur geldig, overstappen mag. Dit dus onder het motto ‘Je blijft bussen’.

Zo nu en dan moet ik voor controle in het Eindhovense Catharinaziekenhuis zijn. IJs en weder dienende, gaat mijn voorkeur dan uit naar de fiets. Twaalf kilometer langs een best wel aardige route over Acht en Woensel. Snijdt het gezondsheidsmes aan twee kanten, om het maar eens paradoxaal te zeggen.

Maar intussen is het busvervoer in de regio Eindhoven, recentelijk van de BBA goeddeels overgenomen door Hermes, flink verbeterd. Over de vrije busbaan achter mijn appartement in Best West rijdt nu zowat elk kwartier een bus van de nieuwe Lijn 145, een fonkelnieuw vervoermiddel, volgestouwd met electronica en lcdschermpjes Een beschaafde vrouwenstem kondigt elke volgende halte ruimschoots op tijd aan. De bus rijdt elke werkdag van half zeven tot elf uur ’s avonds tussen station Best en station Eindhoven, via Legerplaats Oirschot, de luchthaven, het Winkelcentrum Woensel en het ziekenhuis. Je zou het niet zeggen, maar Best-Cathrien doet-ie in pakweg 40 minuten. Daar valt niet tegenop te fietsen.

En nu de praktijk. Het is een perfect middel tegen onthaasting. Wat zeg ik, het is rustgevend. Vooral in de spits, als je over Eindhoven Airport glijdt, en met open mond kijkt naar wat dáár tijdens de booming van de economie uit de grond is gestampt. Al die hoge kantoorflats, waarvan de ramen bij het ochtendgloren oplichten. Wanneer zouden die lichten noodgedwongen uit worden gedaan? Het is nog geen 2010, als volgens zeggen 't zout door 't zoet zal worden vervangen.

Tijdens deze spits zit ik met ’n stuk of vier anderen in de bus, onder wie één met bestemming Vertrekhal. De bus zal toch nog door wat meer mensen ontdekt moeten worden, wil ze de populariteit van die van bij voorbeeld De Lijn in Vlaanderen evenaren. Ik heb het idee dat de voorlichting van overheid en vervoersbedrijf toch nog ietsje nadrukkelijker kan. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling, op een zondag in december, was het promotioneel ‘vrij reizen’ in de regio Eindhoven, maar echt veel meer dan wat posters aan lantaarnpalen heb ik daar niet van gemerkt.

De website, die nu eens Hermes en dan weer Connexxion heet, zou wel wat strakker kunnen. Het is een ware doolhof. Weliswaar nodigt ze uit, je persoonlijke busboekje te maken, in de praktijk vergt dat veel te veel gepuzzel. Ik heb zelfs nog met de klantenservice van Hermes gebeld, omdat een dienstregeling in pdf-vorm volgens mijn systeem ‘corrupt’ was. Gelukkig betekent een doolhof dat er ook omwegen zijn om er te komen. Maar dat vergt dus wel enige internetervaring plus geduld.

Over die rit van Best naar het ziekenhuis, wil ik nog één ding kwijt: Omdat menige halte niemand opstapt, rijdt de bus eraan voorbij. Daar is niks mis mee, tenzij dat minuten te vroeg is. Je zult maar met een zware koffer van Eindhoven Airport naar de Luchthavenweg zijn gelopen en de bus voortijdig zien doorrijden. Op grond van ervaring kan ik dit wel een onhebbelijkheid van Connexxion noemen.

Gesproken column Omroep Best 14 januari 2009



(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

2 opmerkingen:

  1. Mag het jaartal onder dit stukje ook 2009 zijn? En wat die zonsondergang betreft: nu snap ik waarom je m oeite zou moeten doen de zon te zien opkomen. Jij zioet de zee in zuidwestelijke richting!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Buitengewoon slim geconcludeerd, over 5 minuten ga ik er trouwens weer heen.
    Datum inmiddels gecorrigeerd.

    BeantwoordenVerwijderen