woensdag 9 juli 2008

Positief nieuws

Ik voel me verplicht, deze keer eens met positief nieuws te komen. Dat komt doordat ik in een email door een vooraanstaande Bestenaar voor azijnpisser ben uitgemaakt. Ik heb tussen haakjes die hatemail beantwoord met de mededeling dat ik de afzender tegen zichzelf zou beschermen door er verder geen ruchtbaarheid aan te geven. Waarop de boze Bestenaar zijn excuses aanbood met de mededeling dat-ie z’n dag niet had, of zoiets. Jammer voor hem trouwens, dat emails op last van de overheid een jaar lang door de internetproviders moeten worden bewaard. Ik raad die Bestenaar aan, op z’n tellen te passen, want anders gebeurt hem straks, wat de cartoonist Gregorius Nekschot is overkomen: van z’n bed gelicht.

Positief nieuws dus. Moeilijk, moeilijk. Immers, de praktijk wijst uit dat positief nieuws géén nieuws is. Leest u in plaatselijke blaadjes wel eens stukjes als ‘Kermis weer zeer geslaagd’? Nee? Dat komt doordat het geen nieuws is. Het gratis dagblad DAG dat ik af en toe bij Albert Heijn oppik, als ik op weg ben naar de bieb, heeft een rubriek Goed nieuws, maar neem van mij aan dat dat alleen maar een náám is. Inhoudelijk is het ongeveer hetzelfde als de rubriek Allerlei in minder professionele krantjes. U wilt geen positief nieuws. Dat is proefondervindelijk bewezen. Kranten met alleen maar positief nieuws worden niet verkocht. Zelfs al staat er in dat ouwe bok Rob de Nijs weer eens in het huwelijksbootje is gestapt.

Toch ga ik het proberen. Het wordt mij in de schoot geworpen door het Bewonersoverleg van de Bestse wijk Heivelden via een circulaire die ik vanmorgen in onze brievenbus vond – naast de krant vol negatief nieuws. Zoals berichten dat de beurzen zijn gekelderd en dat de DAF de laatste tijd minder vrachtauto’s verkoopt, om maar enkele dingetjes te noemen. Het positieve nieuws van Heivelden dus: ‘Eindelijk is er begonnen met het doortrekken van de ontsluitingsweg Bokvelden naar de Oirschotseweg. Op 23 augustus wordt de nieuwe Sint-Antoniusschool feestelijk geopend.' Door wie? Staat er niet bij. Waarschijnlijk een limonadepisser, want die zijn er ook zat. Niet zat maar genoeg bedoel ik. .(Nieuwsupdate)

Wat ik natuurlijk ook een goeie vind van dat Bewonersoverleg, is dat het volgens zijn rondschrijven bij de gemeente Best kenbaar heeft gemaakt dat het op de plek van de Babystunter (de oude klompenfabriek aan de Oirschotseweg) graag een mooi gebouw wil zien. ‘Een mooie binnenkomer in Best,’ staat er. Jammer dat het mosterd na de maaltijd is, want de gemeenteraad heeft onlangs in een vloek en een zucht zonder mokken een volgens mij erbarmelijke oplossing voor deze prominente plek in de gemeente geslikt.

Hè, en ik had nog wel met positief nieuws willen eindigen. Weer niet gelukt. Eens azijnpisser, altijd azijnpisser. Laat ik er maar een geuzennaam van maken

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Theo van Gerwen, voorzitter/secretaris van het Bewonersoverleg Heivelden, mailt mij naar aanleiding van bovenstaande column:
    Wat betreft de klompenfabriek heb je niet helemaal gelijk.
    Bewonersoverleg Heivelden is al gedurende 2 jaren aan het proberen een meer aangename entree van Best te realiseren maar sinds vorige
    week maandagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering is gebleken dat wij het ook af leggen tegen vastgoedontwikkelaars.

    BeantwoordenVerwijderen