maandag 21 juli 2008

Het nieuwe rijden

Dit komkommerbericht vond ik nou echt lachen: caravanbezitters probeerden, op vakantie in de bergen het nieuwe rijden toe te passen. Gevolg: kokende radiatoren of erger. Probeerden ze met zo’n sleurhut in de vijfde versnelling even dat hellinkie te verschalken. Jammer dat Toen was geluk heel gewoon verdwijnt, want sjonge, jonge, jonge, jonge zei Jaap Kooyman altijd en dat sprak me aan, bijna nog meer dan dat nieuwe rijden.

Het nieuwe rijden? Ik doe het al járen, net als m’n zwager die zegt dat-ie alleen in nood zijn rempedaal gebruikt.

Wat wel wennen was, die automaat waarvan mijn twee jaar geleden gekochte Picasso is voorzien. Ten onzent heerst nog het misverstand, dat dat iets voor ouwe mannen is. Een anpbericht ‘Automaat rukt op in verkeer’ versterkt dat weer eens, omdat automatiseerder RDC zou hebben ‘geanalyseerd’, dat de belangstelling is toegenomen door de vergrijzing. Maar in de VS heeft tachtig procent een automaat.

Tevoren was mij verteld, dat zo’n automaat minder zuinig is, dan een handgeschakelde auto. Op grond van ervaring kan ik nu zeggen: dat hangt ook hier van je rijstijl af. Probeer zo geleidelijk mogelijk op te trekken, meer kan ik er niet over zeggen. Ik rij normaliter met die benzineauto 1 op 12 (8,4 L op 100 km) en met de caravan, inclusief pittige bergritten, 1 op 10. Volgens de garage is dat ‘netjes’.

Wat ik – uit ’n soort luiheid – wel wat laat ontdekte, was de mogelijkheid om tussen automaat en handschakeling heen en weer te switchen, in combinatie met cruisecontrol. Je moet bij een helling zo nu en dan ingrijpen, om te voorkomen dat de automaat te bruusk op de cruisecontrol reageert met een irritante stoot gas. Dus handmatig tijdig terugschakelen.

Een automaat is trouwens ideaal voor het manoeuvreren van een caravan. Vooral dat achteruit rijden vond ik met een handgeschakelde auto altijd een crime, omdat je niet anders dan met de koppeling kunt doseren. Ik geef toe, dat dat bij mij nogal eens tot een verontrustend brandluchtje (van het frictiemateriaal) leidde. Die dosering pas ik nu simpelweg toe met meer of minder gas.



(Terug)naar hhBest.nl
Email: manieren@hhbest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten