donderdag 12 juni 2008

Memento


Het Eindhovens Dagblad, officieel orgaan van PSV, meldt heden dat de club zich zorgen maakt over het geleidelijk aan terugtreden (in baar geld) van hoofdsponsor Philips. Ja, sinds dat in Amsterdam zit, is het natuurlijk totaal vergeten dat PSV Philips Sportvereeniging betekent. Komt allemaal door die melkboerzoon uit Leeuwarden, Cor Boonstra (waar hangt die trouwens tegenwoordig uit?).
Philips steekt vanaf dit jaar tot en met 2011 nog ongeveer 22 miljoen euro in de Eindhovense voetbalclub. Ter vergelijking: Concurrent Ajax ontvangt in dezelfde periode vele miljoenen meer van de nieuwe hoofdsponsor Aegon, meldt het EeDee veelbetekenend: ‘De Amsterdammers kunnen de komende vier jaar een bijdrage van minimaal 41,5 miljoen euro van de verzekeraar tegemoet zien. In de drie jaar daarna ligt er voor Ajax nog eens minstens dertig miljoen klaar.’
Jaja, de tijden veranderen. En daarmee neemt het gevoel van onbehagen toe. Ik zal mij nader verklaren. Dat Aegon is een conglomeraat van verzekeringmaatschappijen, de letter A in die naam is wat is overgebleven van de Algemeene Friesche Levensverzekering Maatschappij, voortgekomen uit het Leeuwarder begrafenisfonds Memento Mori van 1844 en in 1938 gefuseerd met de Groot Noordhollandsche van 1845. Ik heb van die Algemeene Friesche nog eens ’n levensverzekeringspolis gehad, met aandeel in de winst! Ja rood zijn in Friesland lang gebleven, zal ik maar zeggen. Maar in 1968 kwam de OLVEH erbij (waardoor de naam verandere in AGO) en in 1983 volgde Ennia en ontstond Aegon, dat zijn bekendheid niet in de laatste plaats dankt aan het sponsoren van de schaatssport. Vandaar ook, dat ik bij het zien van die ijsmutsen altijd weer aan de goeie, ouwe, sociale Algemeene Friesche moet denken.

Het grote verschil tussen die AF en Aegon is, dat het aandeel in de winst niet meer naar de klanten gaat, maar naar de voetbal. Dat vergeef ik ze nooit, al heb ik er gelukkig verder niks meer mee te maken.

En PSV en Philips? Ze vechten het onder mekaar maar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten