vrijdag 13 juni 2008

Automatisering


Ja, de automatisering dringt ook meer en meer door tot het brave dorp Best (nou ja, brááf?) tot welks inwoners ik me inmiddels 31 jaar mag rekenen. De ontdigibetisering houdt daarmee enigszins gelijke tred. Zachies an, dan breekt 't lijntje niet. Ik was vanmiddag even in wat heet Bestwijzer, een luxe in een eigentijds grootstedelijk pand geïnstalleerd sociaal centrum zal ik maar zeggen. Daar huist alles wat in Best maar enigszins met het welzijn van de inwoners te maken heeft bij elkaar. De deuren zwaaien daar automatisch naar binnen toe open. (Uitkijken als je naar buiten gaat.) Je bereikt een centrale hal waar toepasselijk gedecoreerde blokken staan, waarop infomateriaal is uitgestald. Om een indruk te geven: de voorkant van het blok 'Gezondheidszorg' is versierd met een onnoemelijke hoeveelheid kleurrijke pillen, waarvan ik zeker weet dat het consumeren van een honderdste deel onherroepelijk tot de dood zal leiden. Gelukkig is het maar een foto. Er is een leestafel, er zijn comfortabele fauteuils - een schitterend strak interieur met, ja, ook een balie. De eerste keer dat ik daar was, ontbrak achter die balie elk teken van leven. De enige menselijke wezens die ik er aantrof, waren goed in broekpakken geklede vrouwen die zonder op of om te kijken met koffiebekertjes e.d. in vlijtige pas de hal passeerden.
Mijn oog viel op het met een bakstenen motief versierd blok, betrekking hebbend op bouwen en wonen. Daarop een computerscherm met toetsenbord en muis. Waarachtig, hier kun je zomaar (staande) internetten.
Maar vanmiddag was ik er dus weer. Ik had mijn laptop bij me, want ik was van plan te onderzoeken, of Bestwijzer ook met een zogenaamde hotspot is uitgerust. Dat is kort gezegd, de mogelijkheid om met je eigen computer draadloos het internet op te gaan. Ik weet niet of u het al weet, maar er zijn groepen werknemers die in plaats van naar kantoor, naar een of ander punt (meestal een brasserie) gaan, hun laptop openklappen en beginnen te werken. Dat is gewoon een groeiende cultuur. Iets tussen het thuiswerken en werken bij de baas in. Weer anderen (monteurs, bankiers, verzekeringsmensen, dienstverleners in het algemeen) kunnen, onderweg zijnde, behoefte hebben aan contact met het bedrijfsnetwerk, of met andere infobronnen op het web, waarbij zij de mogelijkheid moeten hebben, iets naar hun eigen computer te downloaden of iets te verzenden. Journalisten van het Twentse regionale dagblad De Stentor hebben onlangs live in korte zinnetjes via het sociale netwerk Twitter een voetbalwedstrijd verslagen. Dit is nog maar het begin. Ik kan me voorstellen dat het eerlang ook gaat gebeuren bij belangrijke gemeenteraadsvergaderingen. Waarom niet?
Dus toen ik in die hal van Bestwijzer twee receptionisten, althans functionarissen, achter de balie waarnam, heb ik dit onderwerp aangesneden. Nou, dat was maar raar. De computer die daar staat is alleen maar voor 'informatie' en al het andere dat ik zou willen, dat is absoluut niet een vorm van service, waarvoor Bestwijzer in het leven is geroepen. Punt.
Ok. Dan zou ik graag hier nog wat foto's willen maken, zei ik. Nadat ik had uitgelegd waar het voor was (voor een internetsite, dus), keek de vrouwelijke baliemedewerkster naar haar mannelijke collega, al dan niet haar baas, maar vrouwen kijken nog steeds naar mannen, als ze het niet zo direct weten. En die zei: 'Da's goed, maar ik wil niet op de foto.' Waarop de dame in kwestie: 'Ik ook niet'. Daardoor lijkt het op bijgaande foto, of het bij Bestwijzer, een dynamische, open instelling die het contact tussen burger en maatschappelijke instellingen wil bevorderen, een dooie boel is.
Nee, dan de plaatselijke bibliotheek. Daar hebben ze uitgerekend gisteren een automatische uitgifte en inname van boeken in gebruik genomen. Het werkt perfect, dankzij de hulp van de biebvrouwen. Alleen, als iemand een boek terugbrengt, dan signaleert de computer natuurlijk onmiddellijk de heraanwezigheid van dat boek. En als het dan nog niet op z'n plaats is gezet, dan heb je echt hoofd, hart en hand nodig om het te pakken te krijgen.
Overigens is de bibliotheek de aangewezen plek voor een (gratis) hotspot. Je kunt daar nu al wel het internet op, maar alleen via een onbeveiligd netwerk en dat is niet legaal.
(Zie hhBest.nl)
Deze column lees ik op 18 juni 18:10 uur in iets gewijzigde vorm voor op Radio Best. FM 106.2 Mhz, kabel 87.5 Mhz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten