zondag 15 juni 2008

Heldring

heldringIn de NRC staat een paginagroot interview met J.L. Heldring, columnist bij die krant sinds 1960, toen nog Nieuwe Rotterdamsche Courant. Heldring mag gelden als een equivalent voor conservatisme. Het is lang geleden dat ik hem regelmatig las. Ontboezemingen als: 'Wie op vakantie gaat, is op z'n minst van huis uit rooms-katholiek.' Ik weet nog dat ik daar op reageerde met: 'Ik zou zeggen, komt waarschijnlijk uit Zuid-Nederland.'

Mr. Jerôme Louis Heldring is 90 jaar. Vandaar wellicht dat de NRC het tijd vond, hem te interviewen, al is hij allerminst van plan met zijn rubriek Dezer Dagen te stoppen. Of zijn hilarische uitspraken als deze wellicht toch een voorbode? Op de ietwat provocerende vraag Hebt u genoten van de film Fitna?:
'Niet gezien. Daar ben ik te oud voor. Ik ga haast nooit meer uit, zit niet in de bioscoop en kijk op tv ook niet meer naar al die praatprogramma's. Die worden bovendien vaak uitgezonden op een uur dat ik al in bed lig. Dat eindeloze gepraat, daar heb ik geen geduld voor. En ik vind ook niet dat iemand van mij kan eisen dat ik op mijn leeftijd wel allemaal bekijk. Het zou misschien kunnen dat als de hoofdredactie dit leest, ze zeggen: we moeten maar gauw een eind maken aan die rubriek van Heldring. Maar ja, dat moet dan maar.'

Het maakt me wel nieuwsgierig naar de 'hedendaagse onderwerpen' van Heldring, die het ondanks alles niet onwaarschijnlijk acht dat hij 'achter de typemachine verandert in een droogkloot'.

Laat 'm vooral zitten, NRC, al is het alleen maar om je te onderscheiden van de Volkskrant, die vermeende droogkloten als Jan Blokker ongegeneerd de zak geeft. Is de Vk gestraft dan? En of, Blokker heeft mede bijgedragen aan het succes van de verfrissende nrc.next.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten